شما در حال مشاهده نسخه موبایل وبلاگ

سلامت باش

هستید، برای مشاهده نسخه اصلی [اینجا] کلیک کنید.

برای جلوگیری از گرفتگی عضلات پا چه کنیم؟

شاید شما هم تا به حال با چنین مشکلی رو به‌رو شده اید که ناگهان عضله‌تان بگیرد و سفت و خشک شود. در حقیقت به انقباض ناگهانی و غیرارادی یک یا چند عضله، گرفتگی عضلات می‌گویند. درد ناشی از گرفتگی عضلات یکی از دردهای شایع است که معمولا در نواحی کمر، پشت ساق پا، گردن و ستون فقرات ایجاد می‌شود.

گرفتگی عضله از زمانی آغاز می‌شود که بدن شما برای مدتی طولانی در وضعیتی نامناسب قرار بگیرد، یا فعالیت‌های شدیدی را انجام بدهید بدون این که بدن‌تان آمادگی لازم را داشته باشد. به این ترتیب یکی از عضلات شما در نقاطی مثل گردن یا کمر دچار دردی شدید می‌شود که اصطلاحا می‌گویند گرفته است و این درد‌ آن قدر زیاد است که امکان تحرک را تا مدتی از شما می‌گیرد. لذا استفاده بیش از حد از عضلات، فشار عضلانی یا قرارگیری بدن در وضعیتی خاص برای مدت زمان طولانی هر کدام می‌توانند سبب گرفتگی عضلات شوند.

مشکل گرفتگی عضلات پا
گرفتگی عضلات
کرامپ یا گرفتگی عضلانی شامل انقباض های عضلانی ناگهانی و دردناک است که در طول انجام فعالیت بدنی و حتی در حین استراحت بروز کرده و بیشتر ران و پشت ساق پا را درگیر می کند.
این مشکل اغلب بعد از انجام یک فعالیت بدنی که بدون گرم کردن بدن انجام می شود بروز می کند و عدم مصرف آب و مواد معدنی (کلسیم، منیزیم، پتاسیم و غیره) کافی نیز در بروز آن نقش مهمی دارند. البته نباید از تجمع سموم در بدن و همچنین گردش خون نامناسب غافل شد.
زمانی که عضلات منقبض می شوند، تبادلات املاح معدنی اتفاق می افتد. اختلال در روند این تبادلات و همچنین افزایش اسیدلاکتیک و سموم در عضلات باعث خشکی آنها شده و کرامپ ایجاد می کنند.
از این ها بپرهیزید
سرما
سرما باعث کاهش جریان خون شده و عضلات را از اکسیژن کافی محروم می کند. این مسئله نیز باعث بروز خستگی و کرامپ های عضلانی می شود. افرادی که در آب های سرد شنا می کنند، باید بیشتر به این مسئله دقت کنند.
فعالیت جسمی شدید
ورزش های شدید و طولانی مدت نیز باعث فشار جسمی زیادی شده و گرفتگی عضلانی ایجاد می کند.
گرمای مرطوب
گرمای مرطوب بویژه در بین ورزشکاران و کارگرهایی که کارهای یدی سخت انجام می دهند و البته به میزان کافی آب نمی نوشند، باعث بروز کرامپ های عضلانی می شود.
اگر تصور می کنید برخی حرکات ورزشی را نمی توانید به راحتی انجام دهید و از حد توان شما خارج است، از انجام آنها بپرهیزید
مصرف زیاد قهوه، چای، الکل و دخانیات
زیاده روی در مصرف نوشیدنی های کافئین دار، انرژی زا، مصرف الکل و همچنین مصرف سیگار، مانع از دفع سموم بدن می شود.
تمام نوشیدنی هایی که حاوی کافئین هستند باعث کم آبی بدن شده و زمینه را برای بروز کرامپ های عضلانی مهیا می سازند.
مصرف برخی داروها
مصرف داروهایی مانند داروهای ضدکلسترول، ضد آسم، دیورتیک ها(ادرار آور)، ملین ها و داروهای ضدسرطان باعث گرفتگی و کرامپ های عضلانی می شوند.
مواد غذایی ضد کرامپ را دریابید
زمانی که دچار مشکل گرفتگی عضلانی می شوید، به سراغ مصرف مواد غذایی حاوی منیزیم مانند سبزیجات سبز، کاکائوی سیاه، غلات و حبوباتی مانند عدس بروید.
از مصرف نوشیدنی های سالم مانند آبمیوه های طبیعی غافل نشوید، چون باعث دفع سموم بدن می شوند.
برای پیشگیری و همچنین مقابله با این مشکل، عسل را وارد برنامه ی روزانه ی خود کنید.
شما به مواد معدنی بیشتری نیاز دارید. پس مصرف مواد غذایی حاوی کلسیم و پتاسیم مانند محصولات لبنی، زردآلوی خشک و همچنین موز و غیره را افزایش دهید.
حواستان باشد که کم آبی بدن یکی از عوامل بروز کرامپ های عضلانی است. پس روزانه حداقل 8 لیوان آب بنوشید.
حواستان باشد که برخی مواد غذایی مانند گوشت های قرمز، کله پاچه و بویژه سوسیس و کالباس که سرشار از ازت هستند اجازه نمی دهند سموم بدن به راحتی دفع شوند. در نتیجه لازم است که از مصرف این موادغذایی بپرهیزید.
گرفتگی عضلات پا در خواب
اینکه در حین ورزش دچار گرفتگی و کرامپ عضلانی شویم، طبیعی به نظر می رسد. اما در برخی موارد پیش می آید که شب هنگام و در حین خواب نیز دچار این مشکل می شویم.
در حین استراحت، سموم تجمع یافته در خون از حرکت می افتند و می توانند باعث بروز گرفتگی در ناحیه ی پشت ساق پا یا خود پا شوند. توجه داشته باشید که مشکل کرامپ های عضلانی می تواند در اثر نارسایی کلیوی، بارداری، روماتیسم، کمبود کلسیم، پتاسیم، منیزیم و دیابت و غیره نیز بروز کند.
برای پیشگیری از این مشکل یک بالشت کوچک زیر پایتان قرار دهید. قبل از خواب به اندازه ی کافی آب بنوشید. استفاده از تشک گرماده به مدت 10 دقیقه قبل از خواب که باعث گرم شدن پا شود هم می تواند مفید باشد. اگر مشکل حل نشد، به پزشک مراجعه کنید.
تنها داروی موثر برروی گرفتگی شبانه عضلات، ” کوئی نین” است ولی FDA اعلام کرده است هیچ یک از داروهای تجویز شده برای گرفتگی عضلات، سالم و موثر نیستند.
سالمندان بیشتر در معرض کرامپ های عضلانی قرار می گیرند
افراد سالمند خیلی زود و بدون دلیل مشخصی، در طول روز و همچنین شب دچار کرامپ های عضلانی می شوند.
به عقیده متخصصان عواملی مانند کم آبی بدن باعث بروز این مشکل می شود. به خاطر اینکه اکثر افراد سالمند به میزان کافی آب نمی نوشند و دچار کمبودهایی مانند کمبود پتاسیم، کلسیم و منیزیم هستند.
توجه داشته باشید در صورت تکرار این مشکل بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا از عدم وجود مشکلاتی مانند هیپوکالمی (کمبود بیش از اندازه ی پتاسیم) که در بین افراد سالمند رایج است و یا مشکلات دیگری از قبیل نارسایی کلیوی، آرتروز اندام های تحتانی، مشکلات روماتیسم، دیابت و غیره مطمئن شوید.
اگر ورزش می کنید
قبل و بعد از ورزش برای مدت ده دقیقه، خودتان را با چرخش تنه بکشید.
پاها را را از زمین بلند کرده و زانوها را خم کم کنید.
قبل، حین و بعد از ورزش در هر بیست دقیقه، یک جرعه آب میل کنید.
به خودتان فشار نیاورید و بیش از توان تان ورزش نکنید.
اگر تصور می کنید برخی حرکات ورزشی را نمی توانید به راحتی انجام دهید و از حد توان شما خارج است، از انجام آنها بپرهیزید.
در انتخاب و خرید ابزارهای ورزشی دقت کنید. زین یا همان صندلی دوچرخه را تنظیم کنید. صندلی های کوتاه و یا دسته ی کوتاه راکت باعث بروز چنین مشکلاتی می شود.
کفش ورزشی نامناسب و یا تنگ نیز باعث بروز گرفتگی عضلانی می شود.
فراموش نکنید که لباس ورزشی مناسب باید شما را از سرما و رطوبت حفظ کند. هنگام گرم کردن بدن، خودتان را گرم نگه دارید.
با انجام ورزش مخصوص پا که باعث کشیدگی ساق پا می شود از گرفتگی عضلات جلوگیری کنید.
منبع :dard.home.blog

چه زمانی آبریزش بینی نگران کننده است؟

علل آبریزش بینی و راههای درمان آن در تمام سنین

بریزش بینی ،ناشی از خشکی بیش از حد تولید شده توسط بافت های بینی و دیواره های مجاور و رگهای خونی در بینی است این خشکی، ممکن است حدی بین مایع روشن و یا تکه ای ضخیم از مایع مخاطی بینی باشد. آبریزش بینی ممکن است از بینی، پایین و پشت گلو و یا هر دو باشد. اصطلاح «rinorrhea» و «rinitis»(ورم غشایی و مخاطی بینی ) اغلب برای اشاره به آبریزش بینی استفاده می شود. هرچند که درمورد شدت این عارضه صحبت می کند، rinorrhea اشاره به تخلیه سبک و نسبتا روشن بینی دارد . Rhinitis به التهاب بافت های بینی کمک می کند که به علل مختلفی ایجاد می شود که معمولا به خاطر آبریزش بینی است احتقان بینی ممکن است همراه با آبریزش بینی باشد و یا نباشد ؛ این مقدمه ای بود تا در ادامه این بخش از سلامت نمناک به بررسی کامل علل آب ریزش بینی و راههای درمان آن بپردازیم.

آبریزش-بینی

از علت تا درمان آبریزش بینی

علل آبریزش بینی

  • سینوزیت حاد (عفونت سینوس)
  • آلرژی
  • سندرم Churg-Strauss
  • سرماخوردگی
  • استفاده بیش از حد از اسپری بینی
  • سپتوم معکوس
  • اعتیاد به مواد مخدر
  • هوای خشک
  • گرانولوماتوز با پلیانژیت
  • تغییرات هورمونی
  • آنفلوآنزا
  • شیء خارجی درون بینی
  • داروها
  • پولیپ بینی
  • رینیت غیر آلرژی (گرفتگی مزمن یا عطسه به آلرژی مربوط نیست)
  • آسم پیشرفته
  • بارداری
  • ویروس سنسیتیال تنفسی (RSV)
  • نشت مایع نخاعی
  • سیگار کشیدن ، دود

علت آبریزش بینی چیست

10 روش درمان سریع و ساده آب ریزش بینی کودکان و بزرگسالان با نسخه های طب سنتی و بدون دارو

ترجیح دادیم روش های درمانی که ارائه می دهیم روش هایی باشد که برای تمام سنین یعنی کودکان و بزرگسالان مناسب باشد بنابراین به جز افرادی که شرایط خاصی دارند همه می توانند از این روش ها استفاده کنند و به راحتی آب ریزش بینی خود را متوقف سازند.

درمان خانگی آبریزش بینی با آب نمک

1. شستشو با آب نمک ، بهترین درمان آبریزش بینی چرکی

برای بزرگسالان یا کودکان ، شستشو با آب نمک یکی از بهترین داروهای خانگی برای جلوگیری آبریزش بینی است. شستشو باآب نمک کمک می کند مخاط های به وجود آمده از بین رفته و عمل تخلیه ی آن راحت تر انجام شود این کار حتی حفره های بینی را کاملا باز میکند و به تنفس کودک شما کمک شایانی خواهد کرد.

روش :محلول آب نمک را با مخلوط کردن ¼ قاشق چای خوری نمک خوراکی در یک فنجان آب جوشیده که در دمای اتاق سرد شده است، تهیه کنید ؛ در حالی که سر کودک خود را به عقب خم میکنید چند قطره از آن را به یکی از سوراخهای بینی بچکانید.

در حالی که یکی از انگشتان دست خود را روی یک سوراخ دیگر قرار می دهید، بلافاصله مایع اضافی را با استفاده از یک سرنگ بیرون بیاورید، این روش را با دیگر سوراخ های بینی تکرار کنید.از این درمان تا 3 بار در روز استفاده کنید، نه بیشتر ،اگر احساس می کنید انجام این کار به تنهایی دشوار است، حتما از دیگران کمک بگیرید.

بهترین روش درمان آبریزش بینی در کودکان

2. بخار روشی مطمئن برای درمان آبریزش بینی کودکان

استنشاق بخار کمک می کند تا ناراحتی ناشی از آبریزش بینی کاهش پیدا کند این مخاط بیش از حد باعث عطسه ی بیش از حد می شود. این همچنین به کودک شما کمک خواهد کرد که خواب بهتری داشته و در دوره ی درمانش نیز تسریع حاصل شود .

برای کودکان بسیار کوچک، حمام را به یک اتاق بخار تبدیل کنید و با بستن درب و بازکردن دوش به صورت کامل آنجا را گرم کنید. کودک خود را به حمام ببرید و برای 10 تا 15 دقیقه با فرزندتان بنشینید. این کار را 2 تا 3 بار در روز انجام دهید.

برای بچه های بزرگتر، می توانید از بخار بصورت مستقیم بر صورت استفاده کنید به این صورت که کودک خود را در بغل خود نشانده و یک کاسه ی آب گرم جلوی خود قرار دهید ، صورت کودک را به سمت کاسه خم کنید ، با یک حوله بزرگ که برروی خودتان کشیده اید تمام بخار را جمع کنید و از کودک خود بخواهید 5 تا 10 دقیقه دراین شرایط نفس بکشد، سپس از او بخواهید تا بینی خود را تخلیه کند این کار را چند بار در روز انجام دهید.

درمان سریع آبریزش بینی در نوزادان

روغن اوکالیپتوس نسخه ای عالی برای درمان آبریزش بینی

3. روغن اوکالیپتوس درمان خانگی آبریزش بینی نوزاد ، کودک و بزرگسال

اکالیپتوس همچنین می تواند به کاهش آبریزش و نشانه های مرتبط با آن در کودکان کمک کند ؛ اوکالیپتوس، به عنوان یک ضد انعقاد کار می کند، که باعث می شود مخاط موجود در بینی کودک شما راحت تر تخلیه شود.

4 یا 5 قطره روغن اوکالیپتوس را در آب حمام گرم برای کودک خود قرار دهید و اجازه دهید کودک شما 10 دقیقه از حمام لذت ببرد ، این کار را دوبار در روز انجام دهید .

نسخه ای عالی برای کودکان خردسال

هم چنین ، 10 قطره روغن اسانس اکالیپتوس را در ½ فنجان روغن زیتون خالص مخلوط کنید سینه ی کودک خود را بااین روغن معجزه گر ماساژ دهید این کار را قبل از خواب انجام دهید .

درمان آبریزش بینی با طب سنتی

4. ریحان درمان طب سنتی آبریزش بینی

یکی دیگر از داروهای گیاهی مناسب برای آبریزش بینی کودک، ریحان است این دارویی ضد باکتری، ضد قارچ و ضد ویروس است که به مبارزه با علت های آبریزش بینی کمک می کند همچنین ایمنی کودک شما را افزایش میدهد . برای بچه های کوچکتر ، خوردن چند برگ ریحان در روز بسیار مفید خواهد بود ، برای بچه های بزرگتر،برگ های ریحان تازه را ، هر روز صبح قبل از صبحانه و شب قبل از رفتن به رختخواب ، به آن ها بدهید.

به همین ترتیب، 1 قاشق غذاخوری آب برگ تازه ریحان تهیه کنید. آب ریحان را با مقدار مساوی از آب زنجبیل، آب لیمو و عسل مخلوط کنید. 2 یا 3 بار در روز از این مخلوط به کودک خود بدهید .

معجونی بی نظیر برای درمان سریع آبریزش بینی

5. عسل درمان قوی و عالی برای آبریزش بینی ناشی از سرماخوردگی

عسل، یکی دیگر از داروهای موثر برای درمان آبریزش در کودک 2 ساله و یا بزرگتر است ؛ به یاد داشته باشید که برای بچه های کوچک، عسل را نباید استفاده کرد،زیرا ممکن است باعث ایجاد باکتری هایی شود که سبب بوتولیسم می شوند. خواص آرام بخش، ضد باکتری و ضد ویروسی عسل ،باعث کاهش علائم مختلف آبریزش بینی می شود و حتی به درمان سرفه و گلو درد کمک می کند.

مخلوط 1 تا 2 قاشق چای خوری عسل در یک لیوان آب گرم و نوشیدن آن، به دفعات 1 یا 2 بار درروز میتواند، سودمند باشد ،هم چنین ، 1 قاشق غذاخوری عسل و ½ قاشق چای خوری آب لیمو تازه را در یک لیوان آب گرم مخلوط کنید ، برای کودک خود بصورت گرم و 2 بار در روز استفاده کنید .

داروهای گیاهی و درمانی عالی برای آبریزش بینی

6. بابونه برای درمان آبریزش بینی حساسیت و آلرژی

برای نوزادانی که حداقل یک ساله هستند، گیاه بابونه ، می تواند نشانه ها و ناراحتی های آبریزش بینی را از بین ببرد این گیاه ،تقویت کننده سیستم ایمنی در بدن است همچنین، با توجه به خواص آنتی هیستامین عالی آن، عطسه را نیز کاهش می دهد .

1 قاشق چایخوری گل بابونه را در 2 فنجان آب جوش قرار دهید. درب آن را بگذارید و برای 5 دقیقه رها کنید تا دم بکشد ، عسل را برای ایجاد طعم اضافه کنید. دو بار در روز این چای را به فرزند بیمار خود بدهید.

سوپ مرغ غذایی عالی برای رفع آبریزش بینی

7. سوپ مرغ گرم

برای کودکان بالای 1 سال سوپ مرغ به کاهش درد ناشی از آبریزش کمک می کند سوپ مرغ باعث بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن و حتی مانع از عفونت دستگاه تنفسی فوقانی می شود به علاوه، سوپ مرغ برای کودک بیمار سبک و مغذی است.

سرماخوردگی یکی از علل آبریزش بینی

8. حمام اسفنجی

اگر کودک شما دارای دمای پایین بدن با آبریزش بینی است، او را حمام آب اسفنجی بدهید تا بتوانید دمای بدن را تنظیم کنید یک حمام اسفنجی، نیز برای آرام شدن کودک شما و تسریع در روند بهبود کودکتان کمک بسزایی خواهد کرد ،برای بچه های کوچکتر از 1 سال، حمام را 2 تا 3 بار در روز انجام دهید.

یک لیف حمام را در دمای اتاق خیس کنید، آب اضافی آن را بگیرید و سپس زیر بغل، پا، دست و کشاله ران را با آن لیف بکشید . برای بچه های بزرگتر یک حمام خنک به دفعات یک یا دو بار در روز می تواند مفید باشد .

نکته:از استفاده آب بسیار سرد اجتناب کنید، زیرا ممکن است باعث افزایش دمای داخل بدن شود.

بهترین روش های خانگی برای درمان قطعی آبریزش بینی

9. مایعات بیشتری مصرف کنید

برای جلوگیری از کمبود آب، به کودک خود مقدار زیادی مایعات بدهید. بسیار مهم است که کودک خود را به طور کامل هیدراته نگه دارید، تا از خشک شدن ترشحات بینی و مسدود شدن حفره بینی جلوگیری شود ، این کار باعث میشود که کودکان سرفه های راحت تری داشته باشند .اگر نوزاد شما هنوز شیرخواره است، تغذیه با شیر مادر یک گزینه مناسب است شما همچنین می توانید مکمل های غذایی و همینطور شیر خود را به او بدهید. برای بچه های بزرگتر، آب ساده، آب میوه رقیق شده و یا آب طعم دار ژلاتینی را تهیه کنید.

راه حل هایی برای درمان قطعی آبریزش بینی در کودکان

10. استفاده از بخار سرد درمانی مطمئن برای رفع آبریزش بینی نوزاد

از کودک خود بخواهید در فواصل منظم در بینی خود بدمد ، تا از شر بسیاری مخاط های موجود در بینی رهایی یابد همیشه بینی کودک خود را با استفاده از یک بافت نرم برای جلوگیری از تحریک پوست، تمیز کنید. مقداری ژله یا روغن زیتون را زیر بینی نوزاد خود قراردهید تا از قرمزی پوست جلوگیری شود.

کودک خود را در معرض محرک ها و آلرژی زا ها قرار ندهید، مانند حشرات ، حیوان خانگی،گرد و غبار، گازهای شیمیایی و سیگار.

به هنگام خواب ، کمی سر کودکتان را بالاتر از بدنش قرار دهید. برای این کار ، از بالش استفاده نکنید. برای مثال می توانید از یک لباس تا خورده استفاده کنید.

غذاهای چرب یا سنگین را به کودک خود ندهید.

اتاق کودک خود را گرم نگه دارید و به او را بپوشانید.

همچنین سعی کنید فرزندتان را برروی صندلی های راک سوار کنید تا او احساس خوبی داشته باشد.

درمان خانگی و طبیعی آبریزش بینی در دوران بارداری

آب نمک به عنوان یک محلول گرمسیری

1/4 قاشق چای خوری نمک را در 250 میلی لیتر آب گرم بریزید.

در طول روز، هرزمان که نیاز پیدا کردید غرغره کنید .

احتیاط:

مراقب درجه حرارت آب باشید آب گرم بیش از حد ممکن است گلویتان را بسوزاند.

درمان آبریزش بینی در دوران بارداری با روش های گیاهی

یک نوشیدنی آرام کننده

آب لیمو ،کمک می کند تا از بدن شما سموم خارج شود، در حالی که عسل به عنوان یک ضد عفونی کننده عمل می کند و به آرامش گلو درد کمک می کند.

روش تهیه :

یک قاشق غذاخوری عسل و آب، نیمی از لیمو را در لیوان آب گرم بریزید،در صورت لزوم 3 بار در روز بنوشید ،مراقب باشید ،بدنتان آب زیاد از دست ندهد. مصرف مایع برای خانمهای باردار، بسیار مهم است زیرا به حفظ حجم خون بالا در بدن کمک می کند.

چگونگی انجام :

نوشیدن مداوم آب ،حتی زمانی که احساس تشنگی نمیکنید.

آبریزش بینی، ممکن است آزار دهنده و ناراحت کننده باشد، اما معمولا باعث پاک شدن بینی میشود . آب ریزش بینی گاهی اوقات، می تواند نشانه ای از یک مشکل جدی تر باشد، و ممکن است در نوزادان خطرناک جلوه کند .

چه زمانی آب ریزش بینی خطرناک است

با پزشک خود تماس بگیرید اگر :

1.علائم شما بیش از 10 روز طول کشید.

2.تب دارید ، تخلیه بینی شما زرد و سبز است و با درد سینوسی یا تب همراه است این ممکن است علامتی از عفونت باکتریایی باشد.

3. خونریزی در تخلیه بینی شما وجود دارد و یا پس از یک آسیب سر ،به طور منظم ترشح می شود.

عوامل خطرناک آبریزش بینی

چه زمانی آب ریزش بینی نوزاد و کودک خردسال تان نگران کننده است

با پزشک فرزند خود تماس بگیرید:

1.اگر فرزند شما کمتر از 2 ماهش بوده و تب دارد.

2.آبریزش بینی و یا احتقان نوزاد شما، باعث ایجاد ناراحتی در نگهداری او می شود و تنفسش دچار مشکل می شود.

تا زمانی که پزشک خود را ملاقات نکرده اید، این مراحل ساده را برای تسکین علائم انجام دهید :

  • به آرامی در بینی ،خوب بدمید و آن را تخلیه کنید .
  • از عوامل شناخته شده آلرژیکی اجتناب کنید.
  • اگر آلودگی یک تخلیه مداوم و آبدار است، به خصوص اگر همراه با عطسه و خارش چشم همراه باشد، علائم شما ممکن است مربوط به آلرژی باشد و آنتی هیستامین غیر ضدعفونی کننده ممکن است به شما کمک کند.
  • اطمینان حاصل کنید ،که دستورالعمل های دارو را دقیقا دنبال کنید.
  • برای نوزادان و کودکان کوچک، از یک سرنگ مخصوص تمیز کردن بینی استفاده کنید .

چه زمانی آبریزش بینی در نوزادان خطرناک است

اقدامات زیر را پس از زایمان انجام دهید ، به خصوص هنگامی که مایع مخاطی بیش از حد در پشت گلویتان تجمع می یابد:

  • اجتناب از تحریکات رایج ،مانند؛ دود سیگار و تغییرات ناگهانی رطوبت.
  • نوشیدن مقدار زیادی آب
  • شستشوی بینی وگلو با غرغره ی، آب نمک ملایم

منبع: drweb.blog

شروع پاییز با اصول تغذیه ای طب سنتی پزشکی

شروع پاییز با اصول تغذیه ای طب سنتی پزشکی

با فرا رسیدن فصل پاییز و سرد شدن تدریجی هوا علاوه بر توجه به پوشش خود باید تغییراتی در سبک زندگی و رژیم غذایی مان ایجاد کنیم تا در این فصل دچار بیماری نشویم. طب سنتی در فصل پاییز توصیه ها و تدابیر خاصی را برای حفظ تندرستی و پیشگیری از بروز بیماری ها اندیشیده است که در این بخش از بهداشت و سلامت نمناک این توصیه ها را آورده ایم.

طبع و مزاج پاییز

مزاج و طبیعت پاییز سرد و خشک است. توجه کنید مزاج فصل پاییز در همه مناطق یکسان نیست و در هر منطقه مزاج فصل پاییز متغیّر است مثلاً در مناطق کوهستانی، پاییز خشک بوده اما در شهرهای شمالی کشور، خشک نیست. در ماه اول پاییز «ایلول» نام دارد، غلبه سودا زیاد می شود زیرا سودا سرد و خشک است و طبع پاییز نیز سرد و خشک است.

چه افرادی در پاییز بیشتر دچار بیماری می شوند؟

پاییز برای افرادی که مزاج گرم و تر دارند مناسب است اما افرادی که مزاج سرد و خشک، دارند ممکن است در پاییز دچار بیماری های سرد و خشک شوند. این فصل برای سالمندان و افرادی که بیماری هایی با طبیعت سرد و خشک دارند، مناسب نیست. علت ابتلا به بیماری در فصل پاییز متغیّر بودن هوا در طول روز، وجود مواد زاید باقی مانده در بدن از فصل تابستان به دلیل خوردن میوه های زیاد، ضعف قوت، کاهش تحلیل و دفع مواد زاید به علت سردی هوا و… است.

توصیه هایی طب سنتی برای جلوگیری از بیمار شدن در پاییز

استفاده از مسهل ها :

برای جلوگیری از غلبه سودا و بیماری های ناشی از آن در پاییز، حضرت امام رضا (ع) توصیه می کنند که از مسهل ها استفاده نمایید. ایجاد اسهال به منظور دفع ماده اضافه سود است.

برای دفع سودا می توان از مسهل هایی مانند دم کرده افتیمون، استوقودوس و... استفاده نمود. مصرف خاکشیر ، استفاده از سنا و گل محمدی ( باتوجه به مزاج فرد) نیز برای دفع سودا مفید است.

افراد دچار یبوست نباید تا درمان یبوست از مسهل ها استفاده کنند. استفاده از خوراکی های ملین برای درمان یبوست مفید است. این افراد می توانند پس از درمان یبوست از مسهل ها استفاده کنند.

مصرف شیرینی های طبیعی :

برای جلوگیری از بیماری های ناشی از سردی مزاج در پاییز و برای کمک به دفع سودا متخصصان طب سنتی مصرف شیرینی های طبیعی که بعضی گرم و تر و برخی گرم و خشک هستند، را توصیه می کند. مصرف این شیرینی ها سبب تامین گرمای لازم برای بدن می شود.

مصرف گوشت های معتدل :

در فصل پاییز برای افزایش سلامتی حدالامکان از مصرف گوشت گاو که سودازاست، پرهیز کنید و به جای آن از گوشت های معتدل مانند گوشت بره و بزغاله استفاده نمایید.

پرهیز از مصرف خوراکی های خشک:

در فصل پاییز برای کاهش عوارض خشکی بدن، از مصرف خوراکی های خشک مانند غذاهای سرخ شده و کبابی بپرهیزید زیرا مصرف این مواد غذایی باعث تشدید خشکی بدن شده و فرد را دچار عوارضی مانند اگزما، بی خوابی، افزایش شک و وسواس می کند.

خوراکی های خشک عبارتند از:کنسروها و کمپوت ها، سوسیس و کالباس و فست فودها، ادویه های تند و تیز، ترشی ها، سرخ کردنی ها، بادمجان، عدس، قارچ، پنیر شور، ماست و دوغ ترش، کشک، کلم و گل کلم، رُب و سس ها، غذاهای مانده و گوشت نمک سود، چای پررنگ، یخ، شوری ها، چیپس و پفک و امثال آنها و…

اجتناب از حمام رفتن زیاد :

در فصل پاییز متخصصان طب سنتی توصیه می کنند که افراد برای جلوگیری از بیماری ها باید از حمام رفتن زیاد اجتناب کنند و بهتر است در این فصل افراد کمتر به سونا بروند.

پرهیز از مصرف مواد غذایی سرد :

در فصل پاییز بهتر است مواد غذایی معتول را استفاده کنید و نباید غذاهای خیلی گرم و خیلی سرد را مصرف کنید. سردی ها را بهتر است در فصل گرم و گرمی ها را بهتر است در زمستان مصرف کنید پس از زیاده روی در مصرف میوه های ” سرد و تر ” تابستانی، لبنیات، قهوه ، نسکافه ، کاکائو، سیر و پیاز و… نیز پرهیز کنید. با افزایش سن، مزاج سردتر می شود پس افراد مسن باید از مصرف سردی ها در فصل های سرد بپرهیزند.

استفاده از میوه های فصل پاییز :

در پاییز از مصرف میوه های تابستانی و مصرف میوه های سردخانه ای اجتناب کنید و میوه هایی که در منطقه زندگی تان رویش پیدا می کند، را استفاده کنید. بهترین میوه های فصل پاییز نیز انار میخوش، انگور، انجیر، سیب، به، گلابی هستند.

مصرف مواد غذایی با طبیعت گرم و تر :

در فصل پاییز خوردنی ها یی با طبیعت گرمی و تر مانند گوشت گوسفند، مویز، هویج، زیتون، خرما، عسل، حلوای طبیعی، مغز خشکبار به ویژه بادام درختی، آشهای ساده و… را بیشتر مصرف نمایید.

انجام ورزش و داشتن فعالیت بدنی متعادل :

برای کاهش سردی مزاج و افزایش انرژی در پاییز فعالیت بدنی داشته باشید و ورزش کنید. ورزش متعادل با دفع رطوبت اضافه بدن و کاهش این رطوبت از بیماری های عفونی مانند سرماخوردگی ، سینوزیت ، عفونت گوش و... جلوگیری می کند. ابتلا به عفونت ها با افزایش رطوبت بدن افزایش می یابد.

استفاده از نوشیدنی های با طبع گرم :

در فصل پاییز هرگز ناشتا آب سرد ننوشید و از نوشیدنی هایی مانند شربت عسل و دم نوش هایی مانند آویشن ، بابونه و استوقودوس که طبع گرم تری دارد استفاده کنید. دم کرده گل گاوزبان برای افراد سوداوی مزاج بسیار مفید است.

برای کنترل سرما خوردگی در پاییز اینگونه عمل کنید :

از مصرف نابجای داروهایی مانند آنتی بیوتیک ها و کورتون ها پرهیز کنید.

استراحت کافی داشته باشید و بدنتان را گرم نگه دارید.

از مصرف خوردنی هایی که موجب افزایش سردی و تری بدن می شوند، بپرهیزید.

از سوپ ها و آش های ساده و گرم استفاده نمایید.

مصرف یک لیوان آب گرم و مقداری عسل به همراه آبلیمو برای درمان سرماخوردگی مفید است.

منبع :banounews

حساسیت یا آلرژی غذایی کودکان

طی سال هاي اخیر شمار مبتلایان به حساسیت افزايش يافته است. در اين ميان حساسيت غذايي شايع ترين نوع است و ازدوران كودكي يا حتي نوزادي بروز مي كند. شروع زودهنگام غذاهای متنوع و مختلف به نوزادان را مي توان یکی از مهم ترين علل حساسیت های غذایی کودکان دانست؛ چرا که هنوز مخاط روده ای تکامل لازم را پیدا نکرده و با انواع مواد غذایی مختلف در تقابل قرار می گیرند.

طی سال هاي اخیر شمار مبتلایان به حساسیت افزايش يافته است. در اين ميان حساسيت غذايي شايع ترين نوع است و ازدوران كودكي يا حتي نوزادي بروز مي كند. شروع زودهنگام غذاهای متنوع و مختلف به نوزادان را مي توان یکی از مهم ترين علل حساسیت های غذایی کودکان دانست؛ چرا که هنوز مخاط روده ای تکامل لازم را پیدا نکرده و با انواع مواد غذایی مختلف در تقابل قرار می گیرند.

طی سال هاي اخیر شمار مبتلایان به حساسیت افزايش يافته است. در اين ميان حساسيت یا آلرژی غذايي شايع ترين نوع است و ازدوران كودكي يا حتي نوزادي بروز مي كند. شروع زودهنگام غذاهای متنوع و مختلف به نوزادان را مي توان یکی از مهم ترين علل حساسیت های غذایی کودکان دانست؛ چرا که هنوز مخاط روده ای تکامل لازم را پیدا نکرده و با انواع مواد غذایی مختلف در تقابل قرار می گیرند.

حساسیت غذایی نوزاد حتی ممکن است از دوران جنینی نیز وجود داشته باشد. يك راه ساده براي پيشگيري از اين مشكل اين است كه خانم های بارداری که زمینه ابتلا به آلرژی را دارند، مصرف تخم مرغ و بادام زمینی را در برنامه غذایی خود کم کنند و حدالامکان میوه های غیر بومی را از برنامه خود حذف كنند.

بچه ها و بزرگسالان در مورد حساسیت های غذایی با هم تفاوت دارند. گرچه تنها 3/5% بزرگسالان دچار حساسیت غذایی هستند، اما 10% کودکان از آن رنج می برند.

دستگاه گوارش در سطح مخاطی، سیستم ایمنی قوی دارد. این سیستم از بدن در برابر آنتی ژن های ویروسی، باکتریایی و انگلی محافظت می کند و با واکنش ایمنی مؤثر، بدن را وادار به حذف آن ها می کند. سیستم ایمنی همچنین باید پروتئین های موجود در مواد غذایی را نیز شناسایی کند تا این مواد از طریق مخاط ها، وارد دستگاه گوارش شوند. هر ماده غذایی دارای تعداد بی شماری پروتئین مختلف است که ممكن است بسیاری از آنها حساسیت زا باشند.

حساسیت غذایی در شیرخواران

آلرژن های غذایی، نخستین گروه مواد حساسیت زای طبیعی است که با بدن ارتباط برقرار می کند. در واقع مواد حساسیت زای غذایی از طریق شیر مادر به نوزاد منتقل می شود. این مقدار بسیار پایین پروتئین های غذایی، بدون شک به سیستم ایمنی نوزاد کمک می کند تا قدرت ایمنی افزایش یابد. در موارد حساسیت های ارثی، احتمالا یک اختلال در فرآیندها و ایجاد حساسیت وجود دارد.

همچنین ممکن است حساسیت غذایی به علت وجود التهاب مخاط روده ای باشد. التهاب به علل مختلفی از جمله عفونت ویروسی، از بین رفتن فلور روده ای ( باکتری هایی که به طور طبیعی درون مجرای روده ای وجود دارند)، التهاب مخاط گوارشی، وجود ویروس یا قارچ روده ای و هر عامل افزایش دهنده نفوذ پذیری روده به پروتئین های غذایی، پیش می آید.

علائم حساسیت

حساسیت غذایی نوزادان معمولا با اسهال، استفراغ و دل درد بروز می کند. حتي ممكن است باعث از بین رفتن پرزها و اسهال مداوم شود که در موارد حساسیت به گلوتن

( پروتئین گندم و سایر غلات) دیده می شود. در بچه های بزرگتر، علائم حساسیت به حالات گوناگون مانند شوک آنافیلاکتیک ، کهیر، ورم لب ها و زبان، بثورات خارش دار مزمن، اسهال، استفراغ، اگزما، آسم، عفونت های مکرر گوش، حلق و بینی و... بروز می کند.

3 تا 15% حساسیت های غذایی به صورت شوک آنافیلاکتیک، 8% به شکل آسم و 30 تا 50% موارد به شکل تظاهرات پوستی ( اگزما) دیده می شود. هر چه حساسیت های پوستی شدیدتر باشد، این احتمال که حساسیت غذایی علت آن باشد، بیشتر است.

مهم ترین مواد غذایی آلرژی زا

گرچه ممکن است تمام مواد غذایی کم و بیش آلرژی زا باشند، اما اين احتمال در مورد بعضي خوراکی ها بيشتر است. تخم مرغ، ماهی های دریایی، میوه هایی نظیر فندق ،بادام، گردو، زردآلو، گیلاس، به، هلو، سیب، گلابی، آلو، زیتون، شیر گاو، چغندر، گیاهان چتری مانند رازیانه، هویج، زیره، جعفری ، فلفل سبز و جانوران سخت پوست دریایی مانند میگو، عامل بروز 90% حساسیت ها هستند. از دیگر مواد غذایی که 10% آلرژی ها را موجب می شوند، می توان به میوه های گرمسیری ( آناناس، موز، کیوی، خرمالو، انبه، نارگیل )، سبزیحاتی مانند لوبیا، باقلا، نخود، نخود فرنگی و سویا، آرد گندم، گوشت گاو، سیب زمینی، گوشت مرغ و خردل اشاره کرد.

سیر، گوشت بره، مارچوبه، قهوه، شاه بلوط، شکلات، کلم قرمز، انگور، تربچه، پیاز ، پرتقال، ادویه، پسته، توت فرنگی، مخمر نان، قلوه ، گوجه فرنگی و کنجد دیگرخوراکی هایی هستند که به ندرت ممکن است باعث حساسیت شوند.

تا قبل از یک سالگی، تخم مرغ، بادام زمینی و شیر گاو مهم ترین مواد غذایی حساسیت زا هستند. تخم مرغ( 31%)، بادام زمینی( 18%)، شیر( 12/5%)، ماهی( 12/5%)، روغن بادام زمینی و خردل خوراکی هایی هستند که عامل حساسیت در کودکان یک تا سه ساله هستند.

تاثیر برخی فاکتورهای دیگر نیزدر بروز حساسیت به خوبی روشن شده است که از جمله تنوع زیاد غذاها و استفاده زیاد و فراگیر از پروتئین های افزودنی به مواد غذایی صنعتی به دلیل خواص آنها و... را می توان نام برد. کارخانجات مواد غذایی در واقع مرتبا ترکیبات جدیدی را به محصولات خود اضافه می کنند که ممکن است حساسیت زا باشند.

تشخیص حساسیت غذایی

برای تشخیص حساسیت غذایی، حتما باید به پزشک متخصص آلرژی و ایمنی شناسی مراجعه کرد تا اقدامات لازم انجام گیرد. اگر هیچ یک از والدین دچار حساسیت غذایی نباشند، این احتمال در فرزند آنها 20% است. اما در صورتی که یکی از والدین مبتلا باشند، احتمال به 40% و اگر هر دوی آنها آلرژی داشته باشند، به 60% می رسد.

اهمیت مشکل مواد آلرژی زای "پنهان" را نیز باید مدنظر داشت. لیزوزوم موجود در سفیده تخم مرغ که در تهیه بعضی پنیرها به کار می رود مثالی از این حالت است. روغن بادام زمینی که در تولید برخی شیرهای رژیمی به کار می رفت نیز عامل حساسیت های پوستی بود که امروزه در ترکیب این شیرها به کار نمی رود.

درمان حساسیت های غذایی

حذف ماده غذایی آلرژی زا از برنامه غذایی، اولین و مؤثرترین راهکار مقابله با حساسیت است. اگر فرد به چندین ماده غذایی حساسیت دارد، حتما باید رژیم غذایی او تحت نظر یک متخصص تغذیه باشد تا از ایجاد کمبودهای غذایی خصوصا کمبود ویتامین ها پیشگیری شود.

در مورد درمان دارویی نیز باید گفت که آنتی هیستامین( ضد حساسیت) و داروی محافظ مخاط روده در برابر ترشح هیستامین ، تجویز می شود. در موارد حساسیت های شدید، کورتیکوستروئید و آدرنالین ضروری است. اگر احتمال شوک آنافیلاکتیک یا آسم شدید در کودک زیاد است، حتما لازم است مسئولان مدرسه را نیز در جریان موضوع گذاشت.

مسلما نکات ناشناخته درباره حساسیت های غذایی هنوز وجود دارد. حساسیت به شیر گاو معمولا طي پنج سال از بین می رود اما آلرژی نسبت به بادام زمینی غالبا همیشگی است. ممکن است کودک با ورود به سومین سال زندگی، بهبود یافته یا از شدت حساسیت کاسته شود که علل آن به طور دقیق مشخص نیست. اما گاه حساسیت برای همیشه همراه کودک خواهد بود.

ضرورت تشخیص حساسیت

زمانی که کودک دچار خارش شدید، کهیر و تورم شود، باید به پزشک مراجعه شود تا حساسیت شناخته شود. هرگز نباید حساسیت کودکان را بی اهمیت تلقی کرد زیرا ممکن است علائمی مانند تورم در مخاط گلو اتفاق بیفتد که واقعا خطرناک خواهند بود. افرادی که قبلا مشکل آنها تشخیص داده شده است، در موارد خارش و تورم باید فورا از داروهای کورتیکوستروئید و ضد حساسیت استفاده کنند. در صورت بروز مشکلات تنفسی نیز باید از اسپری های مخصوص که باعث اتساع نایژه ها می شود، كمك گرفت. در صورتی که بیمار دچار بیهوشی، از دست دادن هوشیاری و... شد، اطرافیان باید بلافاصله به اورژانس اطلاع دهند.

منبع: drnahid

خواص بی نظیر خرما

جادوئی خرما که در نواحی گرمسیری کشورمان به وفور یافت می شود اشاره می کنیم.

خواص غیر قابل انکار خرما را در ادامه ببینید.

ارتفاع نخل به 10 تا 20 متر یا بیشتر می رسد.در اینجا برای آشنایی بیشتر با این میوه گرمسیری که در کشورمان نیز به وفور یافت می شود.


خواص بی نظیر خرما

برخی از خواص بی نظیر خرما عبارتست از:

1- طبع خرما گرم و خشک است.

2. برای رفع خشونت و نرم کردن سینه 50 گرم خرما در 1000 گرم آب جوشانده صاف نموده روزی 2 تا 3 استکان بخورید. البته این برای افراد سرد مزاج بسیار خوب است.

3. برای تقویت کلیه از شربت فوق استفاده کنید.

4. کسانی که درد کمر یا درد مفاصل دارند می توانند از شربت خرما که در شماره 2 آمده است استفاده کنند.

5. اگر خرما با شنبلیله خورده شود جهت سنگ مثانه مفید است.

6. برای تقویت نیروی جسمانی خرما را در شیر تازه خیس کرده کمی دارچین بزنید و صبح به عنوان صبحانه بخورید و سپس کمی شیر بالای آن میل کنید. البته برای گرم مزاجان زیاد خوب نیست.

7. کسانی که می خواهند سنگ مثانه شان خرد شود از دمکرده آن استفاده کنند (دمکرده هسته خرما) و دمکرده آن بسیار قابض است و کسانی که یبوست دارند سعی کنند در هنگام استفاده از دمکرده خرما از غذاهای ساده و ملین استفاده کنند.

8. به خاطر وجود ویتامین B در خرما میوه خوبی برای تعادل اعصاب و نیز باعث رشد است.

9. فسفری که در خرما وجود دارد باعث سر زنده نگاه داشتن سلول های عصبی می شود.

10. برای کمبود آهن بسیار مفید است.

منبع : darmanvadaro

«پیوند مو » و انواع روشط های کاشت مو

مو یکی از اجزای بسیار مهم بدن است که علاوه بر نقش آن بر سلامت، تأثیر بسزایی نیز بر زیبایی افراد دارد به همین دلیل حفظ شادابی و زیبایی موها علی الخصوص موی سر همواره مورد توجه انسان ها بوده است.
موی سر همان ساختار موهای سایر قسمت های بدن را دارا است.عنصر سازنده آن نوعی پروتئین فیبری به نام کراتین است. مو چه از نظر آناتومی و چه از نظر فیزیولوژی مجموعه متنوعی را تشکیل می دهد که می توان این مسئله را از اشکال ظاهری متفاوتی که به خود می گیرد دریافت.کافی است موی سر یک سوئدی را با یک ژاپنی مقایسه کنید. شخص اول، دارای موهای بلوند،نازک وشکننده است در حالی که دومی مویی کلفت ،مقاوم و سیاه دارد

هر تار مو شامل دو ریشه و ساقه بیرونی قسمت است: قسمت زنده مو ریشه آن است که در عمق پوست سر قرار داردو در قسمت انتهایی آن منطقه متورمی وجود دارد که قطرآن حدود سه برابر تار مو است و به آن پیاز مو گفته می شود.


چه موهایی در سر برای کاشت مو استفاده می شود؟
در کاشت مو با توجه به نوع روش پیوند موهای خود شخص از پشت سر یا ناحیه ای از بدن برداشته می شود و سپس با استفاده از میکروسکوپ و لوپ های مخصوص، فولیکول های آن به صورت تک تک جدا می شوند و با همان ظرافتی که جدا شده اند در ناحیه گیرنده با ایجاد برش هایی در حد یک میلی متر پیوند زده می شود. بدن نیز به این موها واکنشی نشان نمی دهد و در واقع حسن پیوند موی طبیعی همین است. با توجه به این که عضو پیوندی از بدن خود فرد تهیه می شود، احتیاج به نگهداری و مراقبت های درمانی ندارد. اگر پزشک کاملا باتجربه باشد آنقدر ظریف این موها را برمی دارد که تنها یک خط بسیار باریک می ماند.البته توجه داشته باشید وقتی موها کاشته می شوند بعد از 4 تا 6 ماه می ریزند و بعد از آن مجددا موها رشد خواهند کرد، به همین دلیل نباید نگران شوید چون ریزش بعد از کاشت طبیعی است.

کاشت مو

چه موهایی برای کاشت موی طبیعی استفاده می شوند
اگر برشی روی یک تار موانجام بدهیم سه قسمت را می توان در آن تشخیص داد:

لایه بیرونی مو: از سلول های شاخی،مسطح،شفاف و بی رنگ ساخته شده است.این سلول ها شبیه به پولک های ماهی است و قسمتی ازهر یک،روی دیگری قرار گرفته است.
لایه میانی: این قسمت اساسی تار مو ،در زیر لایه بیرونی قرار دارد و هفتاد و پنج درصد از حجم تار مو را تشکیل می دهد و حاوی ملانین است که رنگ ظاهر مو را مشخص می کند.
مغز مو: که به آن کانال مرکزی نیز گفته می شود،در مرکز ساقه مو قرار گرفته و حجم آن ، بین صفر تا صد درصد تار مو است بطوریکه گاهی اوقات این قسمت وجود ندارد.
مو در طول دوران حیات خود سه مرحله کلی را می گذراند که طی این مراحل رشد نا مساوی دارد.


مرحله آناژن: مرحله فعال مو است که در طول آن ، تار مو به شکلی منظم به حیات خود ادامه داده و رشد می کند.این مرحله،طولانی ترین مرحله حیات مو است که برای موهای روی سر چهار سال و برای موهای اطراف آن هفت سال طول می کشد.
مرحله کاتاژن: پیاز مو که تا آن زمان تو خالی بوده در عرض پانزده روز ، در اثر توقف فعالیت سلول های جوانه ای ، دیگر تغذیه نمی شوند در نتیجه پر می شود و به این ترتیب خود را کراتینیزه و سخت می کند و به جسمی شاخی شکل تبدیل می شود . در این ، حالت دیگرمو مرده است.به این ترتیب ، فولیکول برای دفع موی مرده خود را جمع می کند
مرحله تلوژن: مرحله ای است که حدود سه ماه (و گاهی اوقات کمتر)طول می کشد.در طول این مرحله ،موی مرده در انتظار ریزش و بیرون رانده شدن توسط موی جدید است که او نیز در همان فولیکول می روید.
عوامل مختلفی باعث ریزش موی سر میشوند که در برخی از آنها با از بین رفتن علت ریزش ، موها دوباره رشد میکنند ولی در برخی دیگر موها هیچگاه به حالت اولیه خود باز نمیگردند. از جمله این عوامل میتوان به ابتلا به بیماریهای مختلف، وراثت، اختلالات هورمونی، استرس و … اشاره نمود.
بسیاری از آقایان و برخی از خانم ها دچار ریزش مو هورمونی هستند که باعث ریزش دائمی موهای آنها میشود و تا به امروز هیچ دارویی برای درمان قطعی آن ساخته نشده است. روش های درمانی دیگری نیز مانند پی آر پی ( PRP ) ، مزوتراپی و … نیز تأثیر ناچیزی داشته و جلو ریزش مو را نمی گیرند و تنها راه حل اثر بخش و دائمی، کاشت موی طبیعی است که میتواند جلوه موهای از دست رفته را دوباره به فرد بازگرداند.
منبع : toodeli

علائم اصلی سرطان پستان

بیشتر دردها دلیل وجود سرطان نیست. دردهایی که مداوم هستند و به دلایل نامشخصی ایجاد می‌شوند حتما باید تحت بررسی قرار گیرند. در این شرایط پزشک سابقه خانوادگی شما را به دقت بررسی می‌کند و بر اساس آن اطلاعات تصمیم می گیرد که چه آزمایشاتی برای شما لازم است.

برخی معتقدند سرطان بیماری‌ای است که بیشتر در افراد سالخورده ایجاد می‌شود. هر چند بیشتر وقت‌ها حق با آنهاست، اما خیلی از افراد جوان هم به سرطان مبتلا می‌شوند.
بعضی‌ها نیز تصور می‌کنند سرطان بیماری لاعلاجی است، به همین خاطر لزومی نمی‌بینند که برای درمان به پزشک مراجعه کنند.

حرف زدن در مورد مسائل نگران‌کننده ای مثل سرطان نباید باعث واکنش منفی از سوی افراد شود و نباید این حس به افراد القا شود که باید به دنبال هر نشانه کوچکی باشند. به همین دلیل در ادامه 15 مورد از متداول‌ترین علائم سرطان که باید جدی گرفته شوند را برایتان معرفی می‌کنیم که دیگر هر مشکل کوچکی باعث نگرانی شما نشود.

کاهش وزن بدون ‌دلیل: کاهش وزن بی‌دلیل (مثلا 5 کیلو در ماه، بدون افزایش فعالیت بدنی یا اجرای رژیم لاغری) حتما باید مورد بررسی قرار گیرد. کاهش وزن بی‌دلیل نشانه سرطان است، مگر این‌که خلاف آن ثابت شود. همچنین می‌تواند نشانه مشکل دیگری مثل پرکاری تیروئید باشد. لذا پزشک باید تک‌تک احتمالات را بررسی کند و آزمایشاتی برای بررسی وضعیت غده تیروئید بنویسد و از اندام‌های بدن فرد، سی‌تی‌اسکن تهیه کند.

نفخ کردن: نفخ کردن می‌تواند یکی از علائم سرطان باشد، به خصوص در خانم ها می‌تواند نشانه سرطان تخمدان باشد. سایر علائم سرطان تخمدان عبارتند ازدرد شکم یا لگن، احساس سیری زودرس (حتی وقتی غذایی نخورده‌اید) و مشکلات ادراری. اگر این نفخ کردن هر روز برای فرد اتفاق بیفتد و برای چند هفته ادامه یابد، حتما باید با پزشک مشورت کرد. در این شرایط پزشک آزمایش خون، سی‌تی‌اسکن و سایر آزمایشات لازم را انجام می‌دهد.

تغییرات سینه در خانم ها: بیشتر خانم‌ها سعی می‌کنند سینه‌های خود را از نظر احتمال وجود غده بررسی کنند. اما این تنها نشانه ی سرطان سینه نیست. قرمز و ضخیم شدن پوست سینه می‌تواند یک نشانه نادر و شدید سرطان سینه باشد. اگر جوش یا دانه‌ای روی پوست سینه‌تان مشاهده کردید که بیشتر از یک هفته دوام پیدا کرد، حتما به پزشک مراجعه کنید. همچنین اگر ظاهر نوک سینه‌هایتان تغییر کرد یا ترشحاتی غیرعادی مشاهده کردید، به پزشک مراجعه کنید. در واقع تغییر وضعیت ظاهر سینه‌ها، نشانه بسیار نگران کننده‌ای است.

خونریزی غیرعادی در خانم ها: خانم‌هایی که هنوز به یائسگی نرسیده‌اند، خیلی‌وقت‌ها به خونریزی‌های زودتر از زمان عادت ماهیانه بی‌توجهی می‌کنند. اما خونریزی بین دو عادت ماهیانه به خصوص وقتی عادت ماهیانه‌ منظم است، نیاز به آزمایش و بررسی دارد. خونریزی بعد از رسیدن به سن یائسگی می‌تواند نشانه سرطان رحم باشد، بنابراین پزشک ‌باید به دقت سابقه خانوادگی فرد را بررسی و بر حسب زمان خونریزی و سایر علائم، آزمایش فراصوت یا بیوپسی تجویز کند.

تغییرات پوستی: خیلی از ما خال‌هایمان را به دقت بررسی می‌کنیم، چرا که می‌دانیم هر نوع تغییر در تعداد و اندازه آنها می‌تواند یکی از نشانه‌های سرطان پوست باشد. اما باید تغییر در رنگدانه پوست را هم جدی بگیریم. همچنین اگر یک دفعه دچار خونریزی یا ورقه ورقه شدن پوست شدید، حتما باید به پزشک متخصص نشان دهید
بروز مشکل در بلع: مشکل در قورت دادن غذا می‌تواند نشانه سرطان گوارشی باشد، مثل سرطان مری. پزشک باید به دقت سابقه خانوادگی شما را بررسی کند و آزمایشاتی مثل رادیولوژی سینه را انجام دهد.

وجود خون در مدفوع: اگر در ادرار یا مدفوع تان خون مشاهده کردید ، فکر نکنید که حتما از بواسیر است، بلکه می‌تواند نشانه سرطان روده باشد. پزشک باید سوالاتی از شما بپرسد و آزمایشاتی مثل کلونوسکوپی برایتان انجام دهد.

درد شکم و افسردگی: خانم‌هایی که دچار درد در ناحیه شکم و احساس افسردگی به طور همزمان می‌شوند، نیاز به بررسی پزشکی دارند.

برخی محققان رابطه‌ بین افسردگی و سرطان لوزالمعده را پیدا کرده‌اند که هنوز چندان شناخته شده نیست
سوءهاضمه: بیشتر خانم‌هایی که حاملگی را تجربه کرده‌اند انواع و اقسام مشکلات گوارشی که با بالا رفتن وزن برایشان اتفاق افتاده بود را به خاطر دارند. اما بروز مشکلات گوارشی و سوءهاضمه بدون هیچ دلیل مشخص می‌تواند خطرناک و نشانه زودهنگام سرطان مری، معده یا گلو باشد. بنابراین پزشک باید سابقه خانوادگی شما را به دقت بررسی کند و قبل از انتخاب آزمایشات لازم برای شما، سوالاتی در مورد سوءهاضمه‌تان بپرسد.

عفونت دهانی: همه افراد به خصوص سیگاری‌ها باید به دقت مراقب لکه‌های سفیدی که درون دهان یا روی زبانشان ایجاد می‌شوند، باشند. بیشتر این لکه‌ها می‌توانند نشانه‌های اولیه نوعی از سرطان باشند که می‌توانند منجر به سرطان دهان شوند. از دندانپزشک یا پزشک تان بخواهید به دقت وضعیت را بررسی کند و در مورد درمان آن تصمیم بگیرد.
درد: با بالا رفتن سن، شکایت افراد از درد بیشتر می‌شود، اما درد می‌تواند نشانه زودرسی از برخی سرطان‌ها هم باشد، گرچه بیشتر دردها دلیل وجود سرطان نیست. دردهایی که مداوم هستند و به دلایل نامشخص ایجاد می‌شوند حتما باید مورد بررسی قرار گیرند. پزشک تان باید سابقه خانوادگی شما را به دقت بررسی کرده و بر اساس آن اطلاعات تصمیم بگیرد که چه آزمایشاتی برای شما لازم‌تر است.

تغییر در گره‌های لنفاوی: اگر غده یا برآمدگی روی گره‌های لنفاوی خود در زیر بغل یا گردن تان مشاهده کردید، لازم است با دقت علت ایجاد آن بررسی شود. اگر یکی از گره‌های لنفاوی تان به تدریج بزرگ‌تر می‌شوند حتما به پزشک مراجعه کنید. در این شرایط پزشک شما را معاینه خواهد کرد و دلیل بزرگ شدن غده لنفی را بررسی خواهد کرد. همچنین ممکن است برایتان نمونه‌برداری از خون (بیوپسی) انجام دهد.

تب: اگر افزایش حرارت بدن و بروز تب در شما به دلیل آنفلوآنزا یا سایر بیماری‌ها نیست، ممکن است در صورت تداوم، نشانه‌ای از سرطان باشد. تب معمولا زمانی که سرطان از نقطه اصلی خود گسترش پیدا کرده باشد اتفاق می‌افتد، اما می‌تواند نشانه سرطان خون‌ هم باشد. سایر نشانه‌های سرطان عبارتند از زرد شدن پوست بدن یا تغییر در رنگ مدفوع. پزشک باید شما را تحت معاینه دقیق جسمی قرار دهد و سابقه دارویی شما را به دقت بررسی کند و سپس آزمایشاتی مثل رادیولوژی، سی‌تی‌اسکن، ام‌آر‌‌آی و سایر آزمایشات را برایتان انجام دهد.

خستگی: خستگی نیز یکی دیگر از علائم مبهم سرطان است. این مشکل می‌تواند بعد از پیشرفت سرطان اتفاق بیفتد، اما ممکن است ابتدای سرطان‌هایی مثل لوکمی (سرطان خون) یا برخی سرطان‌های روده هم ایجاد شود.

سرفه مداوم: سرفه معمولا با سرماخوردگی، آنفلوآنزا و حساسیت‌ها همراه است. همچنین می‌تواند یکی از عوارض جانبی برخی داروها به حساب آید. اما سرفه‌های مداوم، سرفه‌هایی که بیش از 3 تا 4 هفته به طول انجامد، به هیچ وجه نباید نادیده گرفته شوند. در این شرایط پزشک تان باید سابقه خانوادگی شما را به دقت بررسی کند، وضعیت گلو و ریه‌هایتان را معاینه کرده و آزمایشاتی مثل رادیولوژی برایتان انجام دهد.

همچنین بالا آوردن خون موقع سرفه کردن هم باید به دقت بررسی شود. البته اگر این اتفاق یک‌بار بیفتد ممکن است خطر جدی نباشد، اما در صورت تکرار حتما باید به پزشک مراجعه کنید.

منبع: tebyan

از دستمال توالت استفاده كنيم يا نه ؟

بسیاری از خانم‌ها به‌صورت وسواس‌گونه‌ای عادت به خشک کردن ناحیه تناسلی خود بعد از رفتن به دستشویی دارند، خانم‌های محترم آیا از عوارض آن آگاهی دارید؟ احتمالا شما هم بار‌ها شنیده‌اید که برای پیشگیری از ابتلا به عفونت‌های قارچی در ناحیه تناسلی، باید خودتان را پس از رفتن به دستشویی، خوب خشک کنید تا محیط گرم و مرطوبی برای رشد قارچ‌ها در این ناحیه به‌وجود نیاید.

دلیل توصیه شما برای عدم استفاده از دستمال کاغذی به منظور خشک کردن ناحیه تناسلی چیست؟
ناحیه تناسلی، ‌جزو حساسترین مناطق پوستی است که می‌تواند بسرعت و شدت با هرنوع محرک خارجی مانند دستمال کاغذی، ‌ تحریک شود. متاسفانه بسیاری از خانم‌ها به‌صورت وسواس‌گونه‌ای عادت به خشک کردن ناحیه تناسلی خود بعد از رفتن به دستشویی دارند که این مساله می‌تواند مشکلات پوستی مختلفی را در این قسمت حساس از بدن برایشان ایجاد کند.

مثلا چه مشکلاتی؟
مهم‌ترین مشکل این است که مواد و ترکیب‌هایی موجود در دستمال‌های کاغذی، ‌ جزو مواد آلرژن هستند. این حساسیت‌زا بودن در اثر استفاده از عطرهای مختلف در دستمال‌های کاغذی، تشدید هم خواهد شد. افراد مبتلا به آلرژی‌های پوستی با استفاده از دستمال کاغذی برای خشک کردن خود با تشدید بیماری و وخیم‌تر شدن شرایط پوستیشان در ناحیه تناسلی مواجه خواهند شد. در واقع چنین افرادی به اگزمای تماسی آلرژیک به‌دلیل تماس با دستمال کاغذی و حساسیت به مواد داخل آن مبتلا هستند. این خانم‌ها در دوره‌هایی به‌دلیل تشدید آلرژیشان با شکایت از سوزش، خارش، قرمزی، خشکی و التهاب در ناحیه تناسلی به پزشک مراجعه می‌کنند و نمی‌دانند که درمان مشکل آن‌ها به‌سادگی و با حذف ماده آلرژن که‌‌ همان دستمال‌ کاغذی باشد، اتفاق خواهد افتاد.

یعنی تنها مشکل استفاده از دستمال‌های کاغذی برای خشک کردن، ایجاد حساسیت است؟
نه. متاسفانه برخی از خانم‌ها عادت دارند که تمام قسمت‌های ناحیه تناسلی، مخصوصا داخل ناحیه و مخاط‌ها را بشدت با دستمال کاغذی خشک کنند که این رفتار، بیشتر به رفتاری وسواس‌گونه شبیه است تا بهداشتی. تماس مداوم دستمال کاغذی با مخاط ناحیه تناسلی به‌مرور زمان باعث ایجاد ضایعاتی شبیه به زگیل تناسلی خواهد شد.

کمی بیشتر درباره این ضایعه‌های پوستی توضیح می‌دهید؟
این روز‌ها بسیاری از خانم‌ها با شکایت از وجود دانه‌هایی ریز و هم‌رنگ پوست که در قسمت داخلی لبه‌های ناحیه تناسلی (محلی که مخاط تناسلی را هم دربرمی‌گیرد) ایجاد شده‌اند، به پزشک مراجعه می‌کنند. این ضایعات که بدون درد، سوزش یا خارش هستند و امکان انتقال آن‌ها هم به‌هیچ عنوان وجود ندارد، «پاپیلوماتوز» نام دارند. پاپیلوماتوز‌ها معمولا کنار هم و در یک خط قرار می‌گیرند و آلرژی‌های تماسی مانند استفاده از دستمال‌های کاغذی، باعث تحریک برای ایجاد یا تشدید آن‌ها می‌شود.

آیا راهی برای درمان این ضایعه‌های پوستی تناسلی وجود دارد؟
خوشبختانه در بسیاری از موارد دیده شده که پاپیلوماتوز‌ها در صورت قطع استفاده از دستمال کاغذی برای خشک کردن ناحیه تناسلی، کم‌کم از بین می‌روند. به‌همین دلیل هم نیازی به استفاده از روش‌های تهاجمی یا غیرتهاجمی برای حذف این ضایعات پوستی وجود ندارد. ضمن اینکه پاپیلوماتوز‌ها به همسر منتقل نمی‌شوند یا در صورت زایمان طبیعی، خطر انتقال آن به نوزاد هم وجود نخواهد داشت.

نظرتان درباره خشک کردن ناحیه تناسلی بچه‌ها با دستمال چیست؟
هم دختربچه‌ها و هم پسربچه‌ها به‌دلیل پوست حساسی که دارند، ‌نباید نواحی تناسلی آنها با دستمال کاغذی خشک شود. دختربچه‌ها، ترشحات واژینال هم ندارند و بنابراین، استفاده از دستمال کاغذی برای خشک کردن آن‌ها به‌هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. شما می‌توانید برای رعایت بهداشت بیشتر ناحیه تناسلی بچه‌ها، لباس زیر آن‌ها را شب به شب عوض کنید و لباس‌های زیر نخی و سفید برایشان بپوشانید.

درباره استفاده از پد بهداشتی چه توصیه‌ای دارید؟
برخی از خانم‌ها در اثر استفاده از پدهای بهداشتی دچار خارش و التهاب پوست خارجی ناحیه تناسلی می‌شوند. توصیه ما به این گروه از خانم‌ها، ‌ استفاده از پدهای پنبه‌ای غیرمعطر و تعویض مارک پد خود در صورت حساسیت دادن به آن است. اگر هم فردی به هر دلیلی مجبور شد که از دستمال کاغذی تحت شرایط خاصی برای خشک‌کردن خود کمک بگیرد، بعد از بلند‌شدن، تنها قسمت‌های خارجی ناحیه تناسلی و کناره‌های پاهای خود را خشک کند. هر نوع دستمالی باید روی این قسمت‌های حساس، ‌ گذاشته و برداشته شود. کشیدن دستمال روی ناحیه تناسلی یا مخاط آن، باعث ایجاد تحریک و حساسیت می‌شود.

جایگزین‌های دستمال‌کاغذی
برای خشک کردن ناحیه تناسلی، به جای دستمال‌های کاغذی آلرژن، می‌توان از چند جایگزین استفاده کرد:

اولین راه، استفاده از حوله‌های سفید و نخی در خانه است.
شما می‌توانید خودتان را در منزل با این حوله‌ها خشک کنید و شب به شب آن‌ها را برای استفاده روز بعد، بشویید.

راه بعدی استفاده از حوله‌های یک‌بار مصرف، تنظیف یا گازهای استریلی است که به‌صورت بسته‌های بزرگ هم عرضه می‌شوند.
شما می‌توانید این حوله‌ یا پارچه‌های استریل و نخی که هیچ ترکیب حساسیت‌زایی هم ندارند را به تکه‌های کوچک تقسیم کنید و آن‌ها را داخل یک نایلون بگذارید. سپس در منزل یا حتی خارج از منزل از آن‌ها برای خشک کردن خود استفاده کنید. به این ترتیب، شانس ابتلا به پاپیلوماتوز یا اگزمای تماسی در ناحیه تناسلیتان را از بین خواهید برد.

نکته دیگر این‌که گاهی برخی از خانم‌ها به‌دلیل استفاده از لباس‌های زیر پلاستیکی، توری یا نامناسب، مجبور به استفاده از دستمال کاغذی برای خشک کردن خود می‌شوند. در این صورت می‌توان با حذف این لباس‌ها و استفاده از لباس زیرهای نخی که جاذب رطوبت هستند و رطوبت آن‌ها هم به‌سرعت خشک می‌شود، استفاده از دستمال کاغذی را نادیده گرفت. به این ترتیب، می‌توانید به‌جای استفاده از دستمال کاغذی، حوله یا هر وسیله دیگری در خانه از لباس‌های زیر نخی و سفید کمک بگیرید و لباستان را روزی یک یا دو مرتبه عوض کنید.

منبع: 7ganj

دلایل خارش مقعد و علت سوزش و درمان های کاملا طبیعی

یکی از مشکلات شایع و شرم آور وناخوشایند خارش نواحی مقد است که بسیاری از افراد از این مشکل رنج میبرند؛ خارش مقعد به التهاب مقعد نیز معروف است و دلایل زیادی دارد از جمله مشکلات پوستی، بواسیر و تمیز کردن کم و بیش از حد لازم معمول در آن ناحیه است. خارش مقعد ممکن است با قرمزی ، احساس سوزش و درد همراه باشد. بسته به علت، تحریک ناحیه خارش ممکن است موقتی یا مداوم باشد.

آیا نیاز به مراجعه به پزشک دارد؟
بیشتر موارد خارش مقعد نیاز به مراقبت پزشکی ندارد. اما در موارد زیر باید به پزشک مراجعه کنید:
اگر خارش شدید یا مداوم باشد.
اگر خون در مقعد وجود دارد.
در صورت وجود عفونت در ناحیه آنورکتال وجود دارد.
در صورت عدم توانایی در تعیین علت آن خارش.
خارش مداوم یا مکرر ممکن است در اثر مشکل پوستی یا مسئله بهداشتی دیگری ایجاد شود که نیاز به معالجه پزشکی دارد.

یکی از مشکلات شایع و شرم آور وناخوشایند خارش نواحی مقد است که بسیاری از افراد از این مشکل رنج میبرند؛ خارش مقعد به التهاب مقعد نیز معروف است و دلایل زیادی دارد از جمله مشکلات پوستی، بواسیر و تمیز کردن کم و بیش از حد لازم معمول در آن ناحیه است.

از جمله دلایل ذکر شده خارش مقعد:
عادات بهداشت شخصی
تمیز کردن روزمره شما شامل محصولاتی یا عاداتی است که باعث تحریک پوست می شوند. این شامل تمیز کردن مکرر یا کمی آن ناحیه ، استفاده از صابون ، دستمال مرطوب ، یا دستمال توالت رنگی یا عطر است.

عفونت به عنوان یکی از دلایل خارش مقعد
عفونت های مقاربتی ممکن است شامل ناحیه مقعد باشد و ممکن است منجر به خارش مقعد شود. Pinworms همچنین باعث خارش مداوم و مکرر مقعد می شود. و برخی از انگل های دیگر نیز می توانند باعث خارش شوند. عفونت با قارچ ها ، که غالباً بر خانم ها تأثیر می گذارد ، همچنین می تواند باعث خارش در ناحیه مقعد شود.


بیماری های پوستی به عنوان یکی از دلایل خارش مقعد
خارش مقعد گاهی به دلیل بیماری خاص پوستی مانند پسوریازیس یا درماتیت تماسی ایجاد می شود .

سایر مشکلات پزشکی که باعث خارش مقعد می شوند
این شامل اسهال مزمن ، بواسیر ، تومورهای مقعد و بیماری هایی است که بر کل بدن مانند دیابت تأثیر می گذارد.

تشخیص خارش مقعد
این امکان وجود دارد که پزشک با پرسیدن سوالی در مورد شکایت ، تاریخچه پزشکی و عادتهای شخصی ، علت خارش در آن ناحیه را تشخیص دهد. و اگر مشکوک باشد که علت خارش این است که شما به عفونت کرم بنفش مبتلا هستید ، پزشک از شما می خواهد برای تشخیص وجود کرم پین تست انجام دهید. پزشک همچنین ممکن است شما را از نظر جسمی معاینه کند و این ممکن است معاینه مقعدی باشد.

اگر علت خارش آن مشخص نیست ، پزشک ممکن است شما را به متخصص پوست یا به پزشک متخصص در معالجه مشکلات روده و مقعد مراجعه کند. پزشک شما همچنین ممکن است آزمایش های دیگری مانند آنالکتروسکوپ یا کولونوسکوپی را انجام دهد تا دید واضح تری از دستگاه گوارش شما به دست آورد. اما این امکان وجود دارد که علت این خارش مشخص نشود.

درمان خانگی خارش مقعد
درمان خارش به درمان علت مشکل بستگی دارد. این ممکن است شامل راه هایی برای مراقبت از خود با تجویز یک کرم ضد خارش ، درمان عفونت یا درمان بواسیر باشد.

و اگر شکایت شما در عصر شدیدتر است ، پزشک ممکن است داروها را با ترکیبات آنتی هیستامین تجویز کند ، تا زمانی که اثر ضد خارش ظاهر شود. با مراقبت مناسب ، بیشتر افراد از خارش بهبود می یابند. در صورت تداوم خارش ، به پزشک مراجعه کنید.

1.درمان خانگی خارش مقعدی با سرکه سیب
یک فنجان آب به همراه دوقاشق غذا خوری سرکه را رقیق کنید و دوبار در روز بنوشید.
یک فنجان سرکه سیب را با آب حمام داغ خود مخلوط کنید و 15دقیقه خود را در آن خیس بدهید ، بهتر است که هرروز این درمان را انجام دهید.

2.درمان خانگی خارش مقعدی با سیر
روزانه 2 تا 3 حبه سیر را با معده خالی میل کنید. 2حبه سیر را با 1/2 فنجان شیر بجوشانید صبر کنید تا خنک شود و سپس با معده خالی بنوشید.
این درمان را یک هفته انجام دهید و خواهید دید که خارش مقعدیتان ازبین میرود.

عفونت کلیه چیست؟
3.درمان خانگی خارش مقعدی با الوئه ورا
خارهای لبه یک برگ الوئه ورا را ببرید و ژل را از آن خارج کنید ، ژل را به مدت 5 تا 8 دقیقه به آرامی اطراف محل خارش بمالید. سعی کنید این درمان را هر چند ساعت یک بار انجام دهید تا اثر بیشتری داشته باشد.

4.درمان خانگی خارش مقعدی با استفاده از ماست
ماست را به طور مستقیم به محل خارش بمالید سپس با آب گرم آن را پس از 20 تا 30 دقیقه با یک حوله تمیز کنید. 2 تا 3 ظرف ماست را در روز برای این درمان مصرف کنید.

5.درمان خانگی برای خارش مقعدی با بلغور جو
1 یا 2 فنجان بلغور جو به وان حمام خود که با آب گرم پر است اضافه کنید،حداقل 15 تا 20 دقیقه در آن آب گرم خیس بخورید.این روش میتواند حدود 1 یا 2 بار در روز برای تسکین استفاده شود.

6.درمان خانگی خارش مقعدی با استفاده از روغن نارگیل
روغن نارگیل را دو بار در روز در ناحیه خارش مقعدی برای تسکین خارش و سوزش بکار ببرید. 2تا 3 قاشق غذاخوری روغن نارگیل مصرف کنید و همچنین میتوانید در پخت و پز روزانه خود از آن استفاده کنید.

7.درمان های خانگی خارش مقعدی با استفاده از نمک فرنگی
1 تا 2 پیمانه از نمک فرنگی را به آب گرم حمام خود اضافه کنید و حدود 15 تا 20 دقیقه در آن خیس بخورید .بدن خود را و مخصوصا محل خارش را به دقت پس از حمام خشک کنید.

8. درمان خانگی خارش مقعدی با ریشه شیرین بیان کبابی
ریشه شیرین بیان کبابی ، هل ،میروبالان پوست ، این مخلوط سه گیاه را خوب خرد و پودر کنید ، 1/4 قاشق چای خوری از این پودر را با یک قاشق چای خوری عسل و یک فنجان آب مخلوط کنید.
هر روز یک فنجان بنوشید تا نشانه ها ازبین بروند.

سبک زندگی و برخی از داروهای خانگی
پیشگیری از خارش مقعد به طور عمده شامل شستشوی ناحیه ، تمیز نگه داشتن آن و جلوگیری از تحریک کننده است. و اگر از خارش مقعد شکایت دارید ، می توانید این روش های مراقبت از خود را امتحان کنید:

به آرامی منطقه را تمیز کنید
منطقه را با آب و صابون ملایم تمیز کنید. اگر مقداری پنبه مرطوب دارید ، از آن استفاده کنید و ناحیه را شستشو نکنید هدف از این کار تمیز کردن ناحیه است بدون ایجاد سوزش بیشتر پوست. اگر با هواپیما سفر می کنید ، یک بطری خالی را با خود ببرید تا در صورت استفاده از حمام بتوانید آن را در هواپیما برای استفاده پر کنید.

خشک کردن خوب مقعد
پس از تمیز کردن ناحیه ، از کاغذ توالت یا حوله به آرامی استفاده کنید ، یا از یک سشوار بر روی حرارت خنک استفاده کنید. همچنین می توان از پودر کودک برای خشک نگه داشتن محل استفاده کرد. و از آرد نشاسته ای استفاده نکنید ، که به رشد باکتری ها کمک می کند و در نتیجه از خارش مقعد جلوگیری می شود.همچنین می توانید سواب پنبه ای را در ناحیه مقعد قرار دهید تا رطوبت جذب شود و در صورت لزوم آنها را تغییر دهید.

نخاراندن مقعد
خارش باعث افزایش تحریک پوست می شود و منجر به التهاب مداوم می شود. در صورت اعمال کمپرس سرد یا اگر در آب ولرم استحمام کنید ، می توانید از خارش مقعد استراحت کنید. ناخن های خود را برش داده و از دستکش های نخی استفاده کنید تا از خارش در هنگام خواب جلوگیری کنید. لباس زیر پنبه ای و لباس گشاد بپوشید ، زیرا این به خشک شدن ناحیه کمک می کند. و از پوشیدن هرگونه لباس تنگ و محکم خودداری کنید زیرا این لباس باعث گرمازدگی می شود.

از تحریک کننده ها خودداری کنید
از حمام های حباب در وان خودداری کنید و از استفاده از دئودورانت ها برای مناطق حساس ، صابون های عطر ، دستمال مرطوب و یا محصولاتی با عطر یا سایر مواد تحریک کننده خودداری کنید. قهوه ، سودا ، الکل را مکث کرده و از مرکبات ، شکلات ، غذاهای پرادویه ، گوجه فرنگی یا هر ماده غذایی دیگری که باعث اسهال می شود ، بخورید. از استفاده بیش از حد ملین خودداری کنید.

از پماد یا ژل استفاده کنید
با استفاده از یک لایه سبک از پماد اکسید روی یا ژله نفتی ، پوست خود را از رطوبت محافظت کنید . همچنین برای تسکین خارش می توان از پماد کورتیزون 1٪ دو تا سه بار در روز استفاده کرد ، اما بیش از دو هفته از این نوع کرم استفاده نکنید زیرا ممکن است عوارض جانبی مانند نازک شدن پوست ایجاد کنید.

و سعی کنید شما را منظم وارد حمام کنید. اگر حرکات مکرر روده دارید ، یا اگر مدفوع نرم است ، سعی کنید به تدریج الیاف را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. مصرف مکمل فیبر نیز ممکن است.

برای قرار ملاقات پزشک آماده شوید
به احتمال زیاد نیازی به مراجعه به پزشک نخواهید داشت. اگر خارش حتی بعد از روشهای مراقبت از خود ادامه یابد ، به پزشک معالج خود مراجعه کنید. پزشک ممکن است شما را به متخصص پوست یا پزشک متخصص در بیماری های مقعد و رکتال ارجاع دهد. در اینجا برخی از اطلاعات به شما کمک می کند تا برای قرار ملاقات پزشک آماده شوید.

کاری که می توانید انجام دهید
قبل از مصاحبه مجدد با پزشک ، لیستی از موارد زیر تهیه کنید:
علائمی که از آن شکایت دارید ، حتی اگر فکر می کنید هیچ ارتباطی با خارش مقعد ندارند.
چه موقع علائم را شروع کنیم.
تمام داروها ، ویتامین ها و مکمل هایی که مصرف می کنید ، و دوز مصرفی شما.

سوالاتی که می خواهید از پزشک خود بپرسید.
برای التهاب مقعد، برخی از سؤالات اساسی عبارتند از:
علت این علائم چیست؟
به چه تست هایی نیاز دارم؟
آیا این مشکل موقتی است؟
روش های درمانی موجود چیست؟ کدام یک را پیشنهاد می کنید؟
فکر می کنید باید یک متخصص را ببینم؟
آیا بروشور یا مواد چاپی در مورد خارش مقعد دارید که بتوانم از آن استفاده کنم؟ وب سایت هایی که به من توصیه می کنید بازدید کنید چیست؟
آنچه از پزشک انتظار می رود

پزشک شما تعدادی سؤال از شما خواهد پرسید ، مانند:
آیا شکایات شما دائمی است یا متناوب؟
این علائم چقدر شدید هستند؟
آیا شما در حرکات روده مانند اسهال تغییراتی دارید؟
چه نوع صابون یا محصولات دیگری را روی بدن خود قرار می دهید؟
آیا چیزی وجود دارد که علائم شما را بهبود بخشد؟
آیا چیزی وجود دارد که اوضاع را بدتر کند؟ چیست؟
آیا متوجه تغییراتی در سلامتی خود شده اید؟
آیا کسی در خانواده از همان خارش شکایت دارد؟
کاری که در این مدت می توانید انجام دهید
ناحیه مقعد را بلافاصله پس از دفع مدفوع تمیز کرده و ناحیه را به خوبی خشک کنید.
لباس زیر و نخی بپوشید.
سعی کنید مالش ندهید.


منبع: limootop

تبخال و زگیل تناسلی چیست و چگونه درمان میشود؟


زگیل تناسلی یا کوندیلوما آکومیناتا (Condylomata Acuminata ) همراه عفونت با ویروس پاپیلوم انسانی (ویروس اِچ‌پی‌وی از ویروس‌های دی‌ان‌ای دار) بوجود می‌آید. زگیل تناسلی یکی از همه‌گیرترین بیماری‌های آمیزشی در جهان است.

زگیل تناسلی با تبخال دستگاه تناسلی فرق دارد. تبخال تناسلی را ویروس هم‌خانواده تب‌خال صورت ایجاد می‌کند.

خطرات و عوارض جدی زگیل تناسلی در مردان و زنان حساسیت درمان را افزایش می دهد به همین علت آشنایی با روش های درمان گیاهی و دارویی یا جراحی نیاز جدی است.

تبخال و زگیل تناسلی چیست ؟
زگیل تناسلی (GENITAL WARTS) آن کوندیلوما آکومیناتا نیز می گویند توسط ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می شود.این ویروس از طریق تماس مستقیم پوست به پوست منتشر میشود. بیش از 100 نوع ویروس HPV وجود دارد که 30 نوع آن می تواند ناحیه تناسلی را آلوده کند. این ویروس از طریق تماس مستقیم جنسی پخش می شود. البته در بیشتر موارد، سیستم ایمنی فرد آلوده این ویروس را می کشد و فرد علائم و نشانه های عفونت را پیدا نمی کند. زگیل تناسلی یا HPV مسری ترین و سخت ترین نوع زگیل از لحاظ خوب شدن است و بدلیل مسری بودن، یک بیماری مشترک بین زوجین است بنابراین مانند آتش سوزی سریعا در حال گسترش است،ولی با رعایت بهداشت فردی و استفاده از روش های درمانی تجویز شده توسط پزشک متخصص به راحتی می توان آن را درمان کرد.


علائم زگیل تناسلی :

زگیل تناسلی به صورت برجستگی‌های کوچک تا متوسط گوشتی به رنگ پوست یا کم‌رنگ‌تر یا پررنگ‌تر روی سطح خارجی ولو یا دیواره‌های داخلی واژن و نیز ناحیه بین مقعد و واژن و روی سطح دهانه رحم (سرویکس) رشد می‌کنند. در مردان، ممکن است در نوک آلت تناسلی یا در طول بدنه آن یا روی سطح کیسه بیضه و نیز مقعد رشد کنند. سطح این زگیل‌ها ممکن است صاف یا کمی زِبر باشد.

- برآمدگی های کوچک و همرنگ پوست یا بیرنگ در ناحیه تناسلی

- چندین زگیل تناسلی می توانند در یک جا جمع شوند و شبیه گل کلم گردند

- خارش و احساس ناراحتی در ناحیه تناسلی

- اغلب زگیل های تناسلی به قدری کوچک و صاف هستند که با چشم غیر مسلح دیده نمی شوند. اما گاهی اوقات به شکل چند دسته بزرگ هستند.


علل اصلی زگیل تناسلی:

- HPV یا ویروس پاپلیوم انسانی

- مقاربت جنسی با فرد آلوده

- استفاده بیش از اندازه قرصهای بارداری

- داشتن رابطه جنسی در سنین پایین

- تماس جنسی بدون استفاده از مانع یا حفاظت

- استفاده از اشیاء آلوده به HPV، از قبیل روکش تخت یا حوله.


داروی زگیل تناسلی
درمان های زگیل های تناسلی، مستقیما بر روی پوست اعمال می شوند، روش های درمانی عبارتند از:

درمان زگیل های تناسلی با کرم های موضعی
کرم هاى موضعى زیکلارا، آلدرا و ایمیکویمود، توانایی سیستم ایمنی بدن شما را برای مبارزه با زگیل های تناسلی افزایش می دهند.

هنگامی که این کرم بر روی پوست شما زده شده است، باید از تماس جنسی اجتناب کنید. این کرم ممکن است عملکرد کاندوم ها را ضعیف کرده و پوست شریک شما را اذیت کند.

یکی از عوارض جانبی احتمالی این دارو، قرمزی پوست است. سایر عوارض جانبی شامل تاول، بدن درد، سرفه، بثورات جلدی و خستگی می باشد.


پودوفیلین
پودوفیلین یکی از درمان های خانگی زگیل تناسلی است که روی محل آلوده مالیده می شود و معمولا برای درمان زگیل تناسلی خفیف به کار می رود ولی تحریکات شیمیایی محل و استفاده طولانی مدت آن برای درمان زگیل تناسلی که باید به مدت یک ماه تا سه ماه مالیده شود، استفاده از آن را محدود کرده است.

درمان زگیل تناسلی با لیزر
لیزر باعث تبخیر و پخش زگیل در جاهای سالم می شود و همچنین به علت هزینه بالا، به عنوان خط اول درمان زگیل تناسلی توصیه نمی شود.

استفاده از کوتر و جراحی برای برداشتن زگیل تناسلی
گاهی از بین بردن زگیل تناسلی با جراحی انجام می شود. روش های جراحی به علت ماهیت عود کننده زگیل و همچنین تخریب پوست و بد شکل شدن محل سوزانده شده مورد استقبال بیماران نمی باشد. معمولا اگر زگیل تناسلی خیلی بزرگ باشد، جراحی زگیل تناسلی در بیمارستان انجام می شود.

پماد ایمی گومید
پماد ایمی گومید که به علت اثر ضعیف آن که از طریق تحریک سیستم ایمنی عمل می کند و خیلی مؤثر در درمان نمی باشد.

فریز کردن زگیل تناسلی
امروزه کرایوتراپی به دلایل زیر بهترین، آسانترین، کوتاه ترین و کم عارضه ترین روش درمان زگیل تناسلی آقایان و زنان می باشد

واکسن
واکسن گارداسیل ، در برابر چهار گونه HPV که باعث ایجاد سرطان می شوند محافظت ایجاد می کند و برای پیشگیری از زگیل تناسلی در مردان و زنان نیز استفاده می شود. در سال 2014 سازمان غذا و دارو امریکا واکسنی که گارداسیل 9 نام دارد را تایید کرد، چیزی که از ایجاد 9 گروه HPV، محافظت می کند.

واکسن دیگری که سرواریکس نام دارد، از ایجاد سرطان سرویکس محافظت می کند اما از زگیل تناسلی خیر.

کمیته ی مشورتی بین المللی استفاده معمول از واکسن HPV را برای دختران و پسران 11 تا 12 ساله توصیه کرده است. اگر در این سن واکسیناسیون کامل صورت نگیرد، برای دختران و زنان تا 26 سالگی و برای پسران تا 21 سالگی دریافت واکسن توصیه شده است.

واکسن در صورتی که قبل از برقراری رابطه جنسی دریافت شود بیشترین تاثیر را خواهد داشت. تحقیقات نشان داده است که افراد زیر 21 سال و 21 تا 30 ساله که واکسن HPV را دریافت می کنند می توانند خطر ابتلا به زگیل های تناسلی را تا 50 درصد کاهش دهند.

عوارض واکسن معمولا خفیف هستند و شامل زخم در محل تزریق (بالای بازو)، سردرد، تب درجه پایین یا علائم شبیه به آنفولانزا هستند. بعضی اوقات سرگیجه یا غش کردن بعد از تزریق رخ می دهد، مخصوصا در افراد بزرگسال.


پیشگیری از انتشار زگیل تناسلی
شما می توانید با موارد زیر از انتقال زگیل پیشگیری کنید:

❇ استفاده از کاندوم در تمام رابطه های جنسی واژن، مقعدی و دهانی. اما اگر ویروس در ناحیه ای از پوست که با کاندوم پوشیده نشده است وجود داشته باشد، ممکن است منتقل شود.

❇ در هنگامی که تحت درمان زگیل تناسلی هستید، رابطه جنسی نداشته باشید.

تشخیص زگیل تناسلی
از آنجا که تشخیص زگیل تناسلی اغلب دشوار است، پزشکان عموماً با استفاده از محلول اسیداستیک رقیق شده زگیل ها را به رنگ سفید درآورده و سپس، با استفاده از ابزارهای ویژه مثل کولپوسکوپ آنها را نابود می کند.


تشخیص زگیل تناسلی در زنان با تست پاپ اسمیر
انجام منظم معاینه لگن و تست پاپ اسمیر در زنان مهم است. با این کار می توان تغییرات گردن رحم ناشی از زگیل ها و یا علائم اولیه سرطان گردن رحم را تشخیص داد.

در پاپ اسمیر، پزشک از وسیله ای به نام اسپکولوم برای باز کردن دهانه ی رحم استفاده می کند، سپس با استفاده از ابزاری از سلول های گردن رحم بیوپسی (نمونه) برمی دارد. در نهایت، سلول ها توسط میکروسکوپ دیده می شوند.


تشخیص زگیل تناسلی در مردان از طریق بیوپسی
اگر پزشک شما برای تشخیص آلودگی به تست و آزمایش های بیشتری نیاز داشته باشد، ممکن است بیوپسی (گرفتن نمونه از بافت های زگیل تناسلی و یا ناحیه مشکوک) انجام دهد و آن را برای بررسی بیشتر به آزمایشگاه بفرستد. این موضوع به پزشک در تشخیص نشانه های سرطان تناسلی یا رحمی کمک شایانی می کند. برای افرادی که در خطر ابتلا به این ویروس قرار دارند و یا ویروس اچ پی وی در آن ها تشخیص داده شده است، این بسیار مهم است که چک آپ های منظم با پزشک داشته باشند (از جمله بیوپسی) تا مطمئن شوند همه چیز تحت کنترل است.


درمان های گیاهی و خانگی زگیل تناسلی با توصیه های طب سنتی
برخی از افراد به طور کل مایلند با روش های خانگی و طب سنتی مشکل خود را حل کنند که برای رفع زگیل تناسلی روش های گیاهی و خانگی متعددی پیشنهاد می شود.


روغن کرچک
روغن کرچک جزو داروهای ضد زگیل تناسلی است ، برای تحمل بوی بد این روغن میتوان آن را با روغن نعناع مخلوط کرده و روزی 3 مرتبه از آن استفاده نمود. استفاده از این روش برای کودکان ممنوع است.


تخم گیاه کرچک
تخم گیاه کرچک آغشته به عسل از دیگر موارد درمان کننده زگیل است. این تخم رویه ای چوب مانند دارد و باید شکسته شود تا بتوان از ماده چرب داخل آن استفاده کرد. از ترکیب این ماده با عسل، پمادی به دست می آید که باید روی زگیل مالیده شود .


سرکه سیب
شستن ناحیه مبتلا به زگیل با استفاده از سرکه سیب به مدت 2 الی 3 هفته و هر روز. این روش بسیار دردناک می باشد. ترب کوبیده شده مخلوط با سرکه هم می تواند موثر باشد. سیر، پیاز و پیاز دشتی له شده نیز همگی در رفع زگیل تاثیر گذارند فقط ممکن است باعث حساسیت، قرمزی و سوزش پوست اطراف زگیل شوند پس برای افرادی که پوست حساس دارند توصیه نمی شود.


سیر و ویتامین E
مالیدن روغن ویتامین E روی ناحیه مبتلا به زگیل و سپس گذاشتن سیر له شده هر 48 ساعت یکبار تا رفع دائم زگیل ها

روغن پونه کوهی
روغن پونه کوهی که از خانواده نعنا است یک درمان طبیعی برای ویروس HPV و همچنین کاهش تاثیر زگیل است. این یک درمان مقرون به صرفه است. قبل از استفاده برای کاهش سوزش روغن را کمی رقیق باید کرد.



زردچوبه
زردچوبه خالص، کورکومین یک انتی اکسیدان است که روی ویروس HPV با محافظت از سلول های DNA تاثر میگذارد. همچنین تاثیر بسیار بزرگی روی انواع مختلف سرطان های رحم دارد.


روغن درخت چای
روغن درخت چای یک درمان طبیعی برای ویروس HPV است که خاصیت ضد ویروسی و ضد میکروبی به منظور کاهش فوق العاده زگیل است. این یک ماده ضد عفونی کننده داخلی و موضعی است که باعث افزایش سطح ایمنی بدن میشود.


پیاز
پیاز را بر روی زگیل های تناسلی قرار دهید و با باند یا گاز بپوشانید ؛ پیاز، سبب جریان یافتن خون در بدن می شود ؛ شما همچنین می توانید از آب پیاز استفاده کنید برای این، نمک را بر روی برش های پیاز بپاشید و آنها را به مدت یک شب بگذارید عصاره یا آب پیاز تا صبح استخراج شده و می توانید روی زگیل های تناسلی اعمال کنید.

پیاز به عنوان ،عامل ضد میکروبی کار می کند و نمک به عنوان آنتی سپتیک عمل می کند.

جو دوسر
دوش جو دوسر یک روش مؤثر برای از بین بردن ناراحتی و خارش ناشی از زگیل تناسلی است جو را در آب داغ خسیانده و سپس آن را لهیده کرده و در آن بنشینید ، این آب، یکی از درمان های موثر طبیعی برای درمان زگیل های تناسلی در خانه است.

شیره عرف پروانه

مایع شیری گیاه استبرق(علف پروانه که بعنوان پادزهر استفاده می شده) به عنوان یک درمان مفید و بی ضرر برای درمان زگیل تناسلی در خانه است ، شیره ی این گیاه، می تواند با برش ساقه گیاه استخراج، و به طور مستقیم بر روی زگیل تناسلی استفاده شود، که باعث کاهش رشد پاتوژن می شود که به نوبه خود فرآیند روند بهبودی قسمت های آسیب دیده را شامل می شوند.

ریشه شیرین بیان

ریشه شیرین بیان را خرد کرده و پس از آن ،بر روی زگیل های تناسلی به طور مستقیم یا با حفاظت به منطقه آلوده استعمال کنید.این نیز، یک روش درمان طبیعی برای از بین بردن زگیل تناسلی است.


پوست درخت بید

پوست درخت بید، به عنوان درمان موثر طبیعی برای از بین بردن زگیل های تناسلی محسوب می شود ؛ قسمت داخلی پوست درخت بید ،برای رسیدن به سطح ارتجاعی مورد نیاز، مرطوب می شود. پوست درخت، مرطوب برای زگیل های تناسلی استفاده می شود و با استفاده از باند یا گاز استریل نگهداری می شود.

سرو بادبزنی

طبق یک گزارش علمی در وب سایت رسمی پزشکی گیاه شناسی سانفرانسیسکو، این سرو ارزش بالقوه و خواص درمانی برای درمان زگیل تناسلی دارد.در درمان عفونت ویروسی واگیر جنسی، مستقیم روغن سرو را در قسمت آسیب دیده تناسلی استعمال نمایید، بهبود زیادی به وجود می آورد.


جوش شیرین
یک قاشق غذاخوری از روغن کرچک و مقداری جوش شیرین در حدی که لایه ضخیمی از خمیر ایجاد کند را ،با هم مخلوط کرده و این خمیر را در ناحیه آسیب دیده استعمال کنید، و با باند بپوشانید.


آیا زگیل تناسلی در بارداری مانعی ایجاد می کند؟
بله بر خلاف ویروس HIV که از خون می تواند جنین را آلوده کند، زگیل تناسلی در زنان باردار خطری برای بارداری ایجاد نمی کند. با این حال توصیه می شود که در خانم های مبتلا به زگیل تناسلی، زایمان از نوع سزارین باشد.


آیا کاندوم مانع از انتقال زگیل تناسلی می شود؟
بعلت تمایل سریع این ویروس به انتشار، استفاده از کاندوم لزوما مانع انتقال نمی شود چرا که کاندوم فقط قسمت پوشاننده آن را محافظت می کند و بیضه و ناحیه عانه در هنگام نزدیکی با فرد مبتلا به زگیل تناسلی، آلوده به ویروس می شود.


آیا استفاده از حوله، صابون و شامپو باعث انتقال زگیل می شود؟
خیر در حالت کلی باعث انتقال زگیل تناسلی نمی شود ولی بهتر است فرد مبتلا از وسایل شخصی خود استفاده کند.


آیا انتقال زگیل تناسلی از طریق اپیلاسیون امکانپذیر است؟
پدهای موبر مخصوص اپیلاسیون یکبار مصرف هستند؛ اما در بیشتر آرایشگاه ها از ظرف موم مشترک برای تمام افراد استفاده می کنند. در چنین شرایطی حتی اگر یکی از مشتریان هم مبتلا به زگیل تناسلی باشد، کار تمام است!


آیا انتقال زگیل تناسلی از استخر واقعیت دارد؟
خیر شنا در آب استخر نقشی در انتقال این ویروس ندارد.


روش ابتلا به زگیل تناسلی
آیا واکسن گارداسیل می تواند مانع ابتلا به زگیل تناسلی شود؟
امروزه واکسن گارداسیل در ایران وجود دارد و تنها برای کسانی مفید است که هنوز به این ویروس آلوده نشده اند. برای افرادی که مبتلا به ویروس زگیل تناسلی هستند استفاده از این واکسن هیچ اثری ندارد.


بهترین زمان استفاده از واکسن زگیل تناسلی چه سنی است؟
بهترین زمان تزریق واکسن HPV زیر ۲۶ سالگی و قبل از آلودگی است. واکسن گارداسیل در سه نوبت به صورت تزریق عضلانی به فاصله دو و شش ماه از واکسن اول تزریق می‌شود. پس از گذشت سه ماه از اولین روز واکسن، محافظت واکسن ایجاد شده است.


جدیدترین واکسن زگیل تناسلی در بازار کدام است؟
زگیل تناسلی دارای حدود ۱۰۰ نوع است اما متاسفانه واکسن زگیل تناسلی فقط می تواند از ۴ نوع ۶، ۱۱، ۱۶ و ۱۸ جلوگیری کند. اخیرا توسط کارخانه داروسازی مرک آلمان واکسن جدیدی ساخته شده است که مصونیت بر علیه ۹ نوع ویروس زگیل تناسلی (HPV) یعنی ۶، ۱۱، ۱۶، ۱۸، ۳۱، ۳۳، ۴۵، ۵۲، ۵۸ را پوشش می دهد.


منبع: doctorbashi
12345678
last