سلامت باش

وبلاگی مفید با راه هایی برای داشتن زندگی سالم

تبخال و زگیل تناسلی چیست و چگونه درمان میشود؟


زگیل تناسلی یا کوندیلوما آکومیناتا (Condylomata Acuminata ) همراه عفونت با ویروس پاپیلوم انسانی (ویروس اِچ‌پی‌وی از ویروس‌های دی‌ان‌ای دار) بوجود می‌آید. زگیل تناسلی یکی از همه‌گیرترین بیماری‌های آمیزشی در جهان است.

زگیل تناسلی با تبخال دستگاه تناسلی فرق دارد. تبخال تناسلی را ویروس هم‌خانواده تب‌خال صورت ایجاد می‌کند.

خطرات و عوارض جدی زگیل تناسلی در مردان و زنان حساسیت درمان را افزایش می دهد به همین علت آشنایی با روش های درمان گیاهی و دارویی یا جراحی نیاز جدی است.

تبخال و زگیل تناسلی چیست ؟
زگیل تناسلی (GENITAL WARTS) آن کوندیلوما آکومیناتا نیز می گویند توسط ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می شود.این ویروس از طریق تماس مستقیم پوست به پوست منتشر میشود. بیش از 100 نوع ویروس HPV وجود دارد که 30 نوع آن می تواند ناحیه تناسلی را آلوده کند. این ویروس از طریق تماس مستقیم جنسی پخش می شود. البته در بیشتر موارد، سیستم ایمنی فرد آلوده این ویروس را می کشد و فرد علائم و نشانه های عفونت را پیدا نمی کند. زگیل تناسلی یا HPV مسری ترین و سخت ترین نوع زگیل از لحاظ خوب شدن است و بدلیل مسری بودن، یک بیماری مشترک بین زوجین است بنابراین مانند آتش سوزی سریعا در حال گسترش است،ولی با رعایت بهداشت فردی و استفاده از روش های درمانی تجویز شده توسط پزشک متخصص به راحتی می توان آن را درمان کرد.


علائم زگیل تناسلی :

زگیل تناسلی به صورت برجستگی‌های کوچک تا متوسط گوشتی به رنگ پوست یا کم‌رنگ‌تر یا پررنگ‌تر روی سطح خارجی ولو یا دیواره‌های داخلی واژن و نیز ناحیه بین مقعد و واژن و روی سطح دهانه رحم (سرویکس) رشد می‌کنند. در مردان، ممکن است در نوک آلت تناسلی یا در طول بدنه آن یا روی سطح کیسه بیضه و نیز مقعد رشد کنند. سطح این زگیل‌ها ممکن است صاف یا کمی زِبر باشد.

- برآمدگی های کوچک و همرنگ پوست یا بیرنگ در ناحیه تناسلی

- چندین زگیل تناسلی می توانند در یک جا جمع شوند و شبیه گل کلم گردند

- خارش و احساس ناراحتی در ناحیه تناسلی

- اغلب زگیل های تناسلی به قدری کوچک و صاف هستند که با چشم غیر مسلح دیده نمی شوند. اما گاهی اوقات به شکل چند دسته بزرگ هستند.


علل اصلی زگیل تناسلی:

- HPV یا ویروس پاپلیوم انسانی

- مقاربت جنسی با فرد آلوده

- استفاده بیش از اندازه قرصهای بارداری

- داشتن رابطه جنسی در سنین پایین

- تماس جنسی بدون استفاده از مانع یا حفاظت

- استفاده از اشیاء آلوده به HPV، از قبیل روکش تخت یا حوله.


داروی زگیل تناسلی
درمان های زگیل های تناسلی، مستقیما بر روی پوست اعمال می شوند، روش های درمانی عبارتند از:

درمان زگیل های تناسلی با کرم های موضعی
کرم هاى موضعى زیکلارا، آلدرا و ایمیکویمود، توانایی سیستم ایمنی بدن شما را برای مبارزه با زگیل های تناسلی افزایش می دهند.

هنگامی که این کرم بر روی پوست شما زده شده است، باید از تماس جنسی اجتناب کنید. این کرم ممکن است عملکرد کاندوم ها را ضعیف کرده و پوست شریک شما را اذیت کند.

یکی از عوارض جانبی احتمالی این دارو، قرمزی پوست است. سایر عوارض جانبی شامل تاول، بدن درد، سرفه، بثورات جلدی و خستگی می باشد.


پودوفیلین
پودوفیلین یکی از درمان های خانگی زگیل تناسلی است که روی محل آلوده مالیده می شود و معمولا برای درمان زگیل تناسلی خفیف به کار می رود ولی تحریکات شیمیایی محل و استفاده طولانی مدت آن برای درمان زگیل تناسلی که باید به مدت یک ماه تا سه ماه مالیده شود، استفاده از آن را محدود کرده است.

درمان زگیل تناسلی با لیزر
لیزر باعث تبخیر و پخش زگیل در جاهای سالم می شود و همچنین به علت هزینه بالا، به عنوان خط اول درمان زگیل تناسلی توصیه نمی شود.

استفاده از کوتر و جراحی برای برداشتن زگیل تناسلی
گاهی از بین بردن زگیل تناسلی با جراحی انجام می شود. روش های جراحی به علت ماهیت عود کننده زگیل و همچنین تخریب پوست و بد شکل شدن محل سوزانده شده مورد استقبال بیماران نمی باشد. معمولا اگر زگیل تناسلی خیلی بزرگ باشد، جراحی زگیل تناسلی در بیمارستان انجام می شود.

پماد ایمی گومید
پماد ایمی گومید که به علت اثر ضعیف آن که از طریق تحریک سیستم ایمنی عمل می کند و خیلی مؤثر در درمان نمی باشد.

فریز کردن زگیل تناسلی
امروزه کرایوتراپی به دلایل زیر بهترین، آسانترین، کوتاه ترین و کم عارضه ترین روش درمان زگیل تناسلی آقایان و زنان می باشد

واکسن
واکسن گارداسیل ، در برابر چهار گونه HPV که باعث ایجاد سرطان می شوند محافظت ایجاد می کند و برای پیشگیری از زگیل تناسلی در مردان و زنان نیز استفاده می شود. در سال 2014 سازمان غذا و دارو امریکا واکسنی که گارداسیل 9 نام دارد را تایید کرد، چیزی که از ایجاد 9 گروه HPV، محافظت می کند.

واکسن دیگری که سرواریکس نام دارد، از ایجاد سرطان سرویکس محافظت می کند اما از زگیل تناسلی خیر.

کمیته ی مشورتی بین المللی استفاده معمول از واکسن HPV را برای دختران و پسران 11 تا 12 ساله توصیه کرده است. اگر در این سن واکسیناسیون کامل صورت نگیرد، برای دختران و زنان تا 26 سالگی و برای پسران تا 21 سالگی دریافت واکسن توصیه شده است.

واکسن در صورتی که قبل از برقراری رابطه جنسی دریافت شود بیشترین تاثیر را خواهد داشت. تحقیقات نشان داده است که افراد زیر 21 سال و 21 تا 30 ساله که واکسن HPV را دریافت می کنند می توانند خطر ابتلا به زگیل های تناسلی را تا 50 درصد کاهش دهند.

عوارض واکسن معمولا خفیف هستند و شامل زخم در محل تزریق (بالای بازو)، سردرد، تب درجه پایین یا علائم شبیه به آنفولانزا هستند. بعضی اوقات سرگیجه یا غش کردن بعد از تزریق رخ می دهد، مخصوصا در افراد بزرگسال.


پیشگیری از انتشار زگیل تناسلی
شما می توانید با موارد زیر از انتقال زگیل پیشگیری کنید:

❇ استفاده از کاندوم در تمام رابطه های جنسی واژن، مقعدی و دهانی. اما اگر ویروس در ناحیه ای از پوست که با کاندوم پوشیده نشده است وجود داشته باشد، ممکن است منتقل شود.

❇ در هنگامی که تحت درمان زگیل تناسلی هستید، رابطه جنسی نداشته باشید.

تشخیص زگیل تناسلی
از آنجا که تشخیص زگیل تناسلی اغلب دشوار است، پزشکان عموماً با استفاده از محلول اسیداستیک رقیق شده زگیل ها را به رنگ سفید درآورده و سپس، با استفاده از ابزارهای ویژه مثل کولپوسکوپ آنها را نابود می کند.


تشخیص زگیل تناسلی در زنان با تست پاپ اسمیر
انجام منظم معاینه لگن و تست پاپ اسمیر در زنان مهم است. با این کار می توان تغییرات گردن رحم ناشی از زگیل ها و یا علائم اولیه سرطان گردن رحم را تشخیص داد.

در پاپ اسمیر، پزشک از وسیله ای به نام اسپکولوم برای باز کردن دهانه ی رحم استفاده می کند، سپس با استفاده از ابزاری از سلول های گردن رحم بیوپسی (نمونه) برمی دارد. در نهایت، سلول ها توسط میکروسکوپ دیده می شوند.


تشخیص زگیل تناسلی در مردان از طریق بیوپسی
اگر پزشک شما برای تشخیص آلودگی به تست و آزمایش های بیشتری نیاز داشته باشد، ممکن است بیوپسی (گرفتن نمونه از بافت های زگیل تناسلی و یا ناحیه مشکوک) انجام دهد و آن را برای بررسی بیشتر به آزمایشگاه بفرستد. این موضوع به پزشک در تشخیص نشانه های سرطان تناسلی یا رحمی کمک شایانی می کند. برای افرادی که در خطر ابتلا به این ویروس قرار دارند و یا ویروس اچ پی وی در آن ها تشخیص داده شده است، این بسیار مهم است که چک آپ های منظم با پزشک داشته باشند (از جمله بیوپسی) تا مطمئن شوند همه چیز تحت کنترل است.


درمان های گیاهی و خانگی زگیل تناسلی با توصیه های طب سنتی
برخی از افراد به طور کل مایلند با روش های خانگی و طب سنتی مشکل خود را حل کنند که برای رفع زگیل تناسلی روش های گیاهی و خانگی متعددی پیشنهاد می شود.


روغن کرچک
روغن کرچک جزو داروهای ضد زگیل تناسلی است ، برای تحمل بوی بد این روغن میتوان آن را با روغن نعناع مخلوط کرده و روزی 3 مرتبه از آن استفاده نمود. استفاده از این روش برای کودکان ممنوع است.


تخم گیاه کرچک
تخم گیاه کرچک آغشته به عسل از دیگر موارد درمان کننده زگیل است. این تخم رویه ای چوب مانند دارد و باید شکسته شود تا بتوان از ماده چرب داخل آن استفاده کرد. از ترکیب این ماده با عسل، پمادی به دست می آید که باید روی زگیل مالیده شود .


سرکه سیب
شستن ناحیه مبتلا به زگیل با استفاده از سرکه سیب به مدت 2 الی 3 هفته و هر روز. این روش بسیار دردناک می باشد. ترب کوبیده شده مخلوط با سرکه هم می تواند موثر باشد. سیر، پیاز و پیاز دشتی له شده نیز همگی در رفع زگیل تاثیر گذارند فقط ممکن است باعث حساسیت، قرمزی و سوزش پوست اطراف زگیل شوند پس برای افرادی که پوست حساس دارند توصیه نمی شود.


سیر و ویتامین E
مالیدن روغن ویتامین E روی ناحیه مبتلا به زگیل و سپس گذاشتن سیر له شده هر 48 ساعت یکبار تا رفع دائم زگیل ها

روغن پونه کوهی
روغن پونه کوهی که از خانواده نعنا است یک درمان طبیعی برای ویروس HPV و همچنین کاهش تاثیر زگیل است. این یک درمان مقرون به صرفه است. قبل از استفاده برای کاهش سوزش روغن را کمی رقیق باید کرد.



زردچوبه
زردچوبه خالص، کورکومین یک انتی اکسیدان است که روی ویروس HPV با محافظت از سلول های DNA تاثر میگذارد. همچنین تاثیر بسیار بزرگی روی انواع مختلف سرطان های رحم دارد.


روغن درخت چای
روغن درخت چای یک درمان طبیعی برای ویروس HPV است که خاصیت ضد ویروسی و ضد میکروبی به منظور کاهش فوق العاده زگیل است. این یک ماده ضد عفونی کننده داخلی و موضعی است که باعث افزایش سطح ایمنی بدن میشود.


پیاز
پیاز را بر روی زگیل های تناسلی قرار دهید و با باند یا گاز بپوشانید ؛ پیاز، سبب جریان یافتن خون در بدن می شود ؛ شما همچنین می توانید از آب پیاز استفاده کنید برای این، نمک را بر روی برش های پیاز بپاشید و آنها را به مدت یک شب بگذارید عصاره یا آب پیاز تا صبح استخراج شده و می توانید روی زگیل های تناسلی اعمال کنید.

پیاز به عنوان ،عامل ضد میکروبی کار می کند و نمک به عنوان آنتی سپتیک عمل می کند.

جو دوسر
دوش جو دوسر یک روش مؤثر برای از بین بردن ناراحتی و خارش ناشی از زگیل تناسلی است جو را در آب داغ خسیانده و سپس آن را لهیده کرده و در آن بنشینید ، این آب، یکی از درمان های موثر طبیعی برای درمان زگیل های تناسلی در خانه است.

شیره عرف پروانه

مایع شیری گیاه استبرق(علف پروانه که بعنوان پادزهر استفاده می شده) به عنوان یک درمان مفید و بی ضرر برای درمان زگیل تناسلی در خانه است ، شیره ی این گیاه، می تواند با برش ساقه گیاه استخراج، و به طور مستقیم بر روی زگیل تناسلی استفاده شود، که باعث کاهش رشد پاتوژن می شود که به نوبه خود فرآیند روند بهبودی قسمت های آسیب دیده را شامل می شوند.

ریشه شیرین بیان

ریشه شیرین بیان را خرد کرده و پس از آن ،بر روی زگیل های تناسلی به طور مستقیم یا با حفاظت به منطقه آلوده استعمال کنید.این نیز، یک روش درمان طبیعی برای از بین بردن زگیل تناسلی است.


پوست درخت بید

پوست درخت بید، به عنوان درمان موثر طبیعی برای از بین بردن زگیل های تناسلی محسوب می شود ؛ قسمت داخلی پوست درخت بید ،برای رسیدن به سطح ارتجاعی مورد نیاز، مرطوب می شود. پوست درخت، مرطوب برای زگیل های تناسلی استفاده می شود و با استفاده از باند یا گاز استریل نگهداری می شود.

سرو بادبزنی

طبق یک گزارش علمی در وب سایت رسمی پزشکی گیاه شناسی سانفرانسیسکو، این سرو ارزش بالقوه و خواص درمانی برای درمان زگیل تناسلی دارد.در درمان عفونت ویروسی واگیر جنسی، مستقیم روغن سرو را در قسمت آسیب دیده تناسلی استعمال نمایید، بهبود زیادی به وجود می آورد.


جوش شیرین
یک قاشق غذاخوری از روغن کرچک و مقداری جوش شیرین در حدی که لایه ضخیمی از خمیر ایجاد کند را ،با هم مخلوط کرده و این خمیر را در ناحیه آسیب دیده استعمال کنید، و با باند بپوشانید.


آیا زگیل تناسلی در بارداری مانعی ایجاد می کند؟
بله بر خلاف ویروس HIV که از خون می تواند جنین را آلوده کند، زگیل تناسلی در زنان باردار خطری برای بارداری ایجاد نمی کند. با این حال توصیه می شود که در خانم های مبتلا به زگیل تناسلی، زایمان از نوع سزارین باشد.


آیا کاندوم مانع از انتقال زگیل تناسلی می شود؟
بعلت تمایل سریع این ویروس به انتشار، استفاده از کاندوم لزوما مانع انتقال نمی شود چرا که کاندوم فقط قسمت پوشاننده آن را محافظت می کند و بیضه و ناحیه عانه در هنگام نزدیکی با فرد مبتلا به زگیل تناسلی، آلوده به ویروس می شود.


آیا استفاده از حوله، صابون و شامپو باعث انتقال زگیل می شود؟
خیر در حالت کلی باعث انتقال زگیل تناسلی نمی شود ولی بهتر است فرد مبتلا از وسایل شخصی خود استفاده کند.


آیا انتقال زگیل تناسلی از طریق اپیلاسیون امکانپذیر است؟
پدهای موبر مخصوص اپیلاسیون یکبار مصرف هستند؛ اما در بیشتر آرایشگاه ها از ظرف موم مشترک برای تمام افراد استفاده می کنند. در چنین شرایطی حتی اگر یکی از مشتریان هم مبتلا به زگیل تناسلی باشد، کار تمام است!


آیا انتقال زگیل تناسلی از استخر واقعیت دارد؟
خیر شنا در آب استخر نقشی در انتقال این ویروس ندارد.


روش ابتلا به زگیل تناسلی
آیا واکسن گارداسیل می تواند مانع ابتلا به زگیل تناسلی شود؟
امروزه واکسن گارداسیل در ایران وجود دارد و تنها برای کسانی مفید است که هنوز به این ویروس آلوده نشده اند. برای افرادی که مبتلا به ویروس زگیل تناسلی هستند استفاده از این واکسن هیچ اثری ندارد.


بهترین زمان استفاده از واکسن زگیل تناسلی چه سنی است؟
بهترین زمان تزریق واکسن HPV زیر ۲۶ سالگی و قبل از آلودگی است. واکسن گارداسیل در سه نوبت به صورت تزریق عضلانی به فاصله دو و شش ماه از واکسن اول تزریق می‌شود. پس از گذشت سه ماه از اولین روز واکسن، محافظت واکسن ایجاد شده است.


جدیدترین واکسن زگیل تناسلی در بازار کدام است؟
زگیل تناسلی دارای حدود ۱۰۰ نوع است اما متاسفانه واکسن زگیل تناسلی فقط می تواند از ۴ نوع ۶، ۱۱، ۱۶ و ۱۸ جلوگیری کند. اخیرا توسط کارخانه داروسازی مرک آلمان واکسن جدیدی ساخته شده است که مصونیت بر علیه ۹ نوع ویروس زگیل تناسلی (HPV) یعنی ۶، ۱۱، ۱۶، ۱۸، ۳۱، ۳۳، ۴۵، ۵۲، ۵۸ را پوشش می دهد.


منبع: doctorbashi

[ بازدید : 436 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]

[ چهارشنبه 8 مرداد 1399 ] [ 9:26 ] [ ir.i ]

[ ]

ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]